Wednesday, July 22, 2009

terima kasih mu'allim...

Perjumpaan petang tadi suram. Masing-masing tunduk mendengar penjelasan si kakak.

“perkara ini bukanlah untuk melemahkan kita. Tetapi kita kena kuat, dan bangkit semula.” Jelas si kakak dengan nada yang agak sayu.

Peristiwa yang terjadi ini memang di luar sangkaan, di luar dugaan. Namun, ia sudah berlaku. Semua yang berada di situ perlu menerimanya.

Semuanya berpunca daripada diri sendiri.

AMANAH !!!Amanah yang telah sekian lama diberikan, tidak ditunaikan. Inilah puncanya. Disebabkan tidak melaksanakan amanah, semuanya punah.

Masing-masing mempunyai alasan, banyak tugasan lain yang perlu disiapkan. Tetapi, ia bukan alasan untuk tidak menjalankan amanah yang telah dipertanggungjawabkan.

“masing-masing tahu, orang yang tidak menjalankan amanah ialah apa?.....munafik. mungkin ada yang marah apabila dipanggil munafik. Tetapi hakikatnya itulah kita.” Si kakak mengingatkan semua.

Tersentak di hati, walaupun tidak berubah riak wajah. Tugasan beberapa bulan yang lepas belum sempurna walaupun telah kerap diingatkan.

Masing-masing bersalah dalam hal ini. Masing-masing tidak melaksanakan tugas dengan sempurna.

KITA DIHUKUM KERANA KESALAHAN KITA SENDIRI !!!!

Ya.. peristiwa ini merupakan satu bentuk hukuman. Hukuman ialah untuk memberi pengajaran, supaya orang yang dihukum kelak akan menjadi lebih baik. Itulah harapannya…

Dan aku, serta kami semua rela menerima hukuman tersebut…

Terima kasih mu’llim…


No comments: