Wednesday, December 31, 2008

Iklan : Saasatul Ibaad..


Revolusi di Perancis berlaku seawal tahun 1799.

Namun, pada tahun 1699, iaitu 100 tahun sebelum revolusi perancis, penduduk di tanah melayu sudah pun melakukan ‘revolusi’ menggulingkan pemerintah yang zalim. Rakyat bangkit menentang kezaliman dan penindasan yang dilakukan oleh pemerintah iaitu Sultan. Revolusi tersebut juga merupakan revolusi mental yang tercetus dalam bangsa melayu apabila konsep ‘Sultan itu berdaulat’ serta ‘Sultan merupakan dari kalangan dewa dewi’ dan ‘Sultan merupakan bayangan tuhan di bumi’ ditolak sama sekali. Bangsa melayu dengan sukarela memilih untuk dipimpin dengan petunjuk wahyu dan agama apabila menaikkan pemerintah yang ‘alim sebagai pengganti sultan yang zalim.

Saasatul Ibaad atau Pelaku Siasah dalam revolusi tersebut tidaklah muncul secara tiba-tiba melainkan perlu ‘dicipta’. Pemerintah zalim yang ditumbangkan perlulah diganti dengan orang yang selayaknya memegang tampuk pemerintahan. Inilah peranan golongan ‘alim dalam melahirkan pengganti yang mampu mentadbir dengan adil dan berlandaskan ajaran islam.

Malah, peranan Saasatul Ibaad pimpinan ulama’ juga terserlah apabila berjaya mempermain-mainkan dan memperbodoh-bodohkan penjajah Belanda pada ketika itu.

Sebuah novel sejarah yang sangat menarik untuk dibaca dan dihayati hasil karangan Faisal Tehrani.

p/s :- tak dapat royalti pun….


No comments: