Sunday, January 4, 2009

kita melihat, tetapi tidak memerhati...

“Pagi itu, bos turun berjumpa dengan semua pekerja di bahagian ‘production’. Wajahnya agak sayu tetapi masih boleh menyembunyikan masalah yang dihadapi. Kemudian suervisor menyerahkan satu tin produk yang di’reject’ kerana penutupnya rosak. Dia membelek-belek tin tersebut lalu berkata:-

“saya tidak akan marah kamu kerana kesalahan ini.

Tetapi saya nak kamu tahu setiap nilai benda-benda tersebut. Satu tin ini berharga RM1 dan saya terpaksa membayar dengan tunai untuk beribu-ribu tin. Duit itu saya boleh dapat balik hanya selepas beberapa bulan.”

“Ya, saya tahu anda semua ialah manusia, dan bukannya robot. Setiap daripada kita tak kira yang baru atau yang lama pasti akan buat silap. Tapi itu tidak beerti kita boleh sentiasa melakukan kesilapan.

“Satu kesilapan yang mungkin kecil pada pandangan kita, tetapi kesannya sangat besar.”

“Pesanan barang yang lepas, tarikh pembuatan tersilap cetak. Logik tak tarikh pembuatan pada bulan disember 2009?”

”Memang benar, supervisor yang mencetak tarikh tersebut. Tetapi, selepas dicetak, siapa yang memasang tudung tin. Kemudian selepas itu siapa yang membungkus semua tin-tin tersebut. Takkan seorang pun tak melihat kesalahan yang berlaku? Ada tiga orang pelatih yang membuat kerja membungkus tak termasuk auntie. Takkan seorang pun langsung tidak memerhati terdapat kesalahan pada tarikh?”

“I’ve told before. Be sensitive !!”

“Kamu tahu tak berapa kos yang terpaksa ditanggung disebabkan kesalahan tersebut? satu trip penghantaran ke KL ialah RM200. saya terpaksa membayar untuk penghantaran balik ke kilang dan terpaksa menghantar semula ke KL. RM 600.00 terpaksa dibelanjakan untuk sesuatu yang tidak sepatutnya. Lebih baik duit tersebut saya gunakan untuk membelanja kamu di hotel lima bintang.”

”Pesanan barang ini perlu dihantar ke Hong Kong. Jika tidak dapat sampai ke pelabuhan pada masa yang ditetapkan, pesanan akan dibatalkan.”

“Itu tak termasuk nilai masa dan tenaga yang kamu semua terpaksa korbankan. Saya tidak mahu marah. Tiada guna jika saya marah sekalipun. Apa yang saya nak tekankan ialah kita perlu bekerja sebagai satu keluarga. Saling tolong menolong. Saling membetulkan kesalahan orang lain. Jangan hanya bekerja untuk diri sendiri.”

Kejadian tersebut menyebabkan kerja kami semakin bertambah. Tambahan pula, pesanan produk yang sangat banyak sehingga bulan Jun. Namun apa yang hendak ditekankan di sini ialah sensitiviti kita. Sejauh mana kita sensitif terhadap perkara yang berlaku di sekeliling kita.

Kita melihat banyak perkara, namun kita hanya melihat tetapi tidak memerhati.

”Most people see, but not observe.”

Cuba kita uji sejauh mana kita memerhati setiap perkara dalam kehidupan seharian kita.

Baik. Cuba teka, warna apakah yang berada di kedudukan teratas pada lampu isyarat. Soalan ini mungkin sangat mudah.

Sekarang cuba anda bayangkan yang anda sedang menjawab soalan bernilai RM100,000.00 dalam permainan ‘who want to be a milionaire.’ Silap menjawab, anda hanya akan pulang dengan wang bernilai RM1000.

Jadi, apakah jawapan bagi soalan tersebut. Hijau? Merah? Kuning?
Jawapan sebenar ? Anda boleh melihat lampu isyarat pada besok hari.

Hampir setiap hari kita melihat lampu isyarat, namun kekadang kita masih mengalami masalah untuk menjawab soalan tersebut dengan pantas dan yakin. Malah pasti ramai yang langsung tidak pasti jawapan sebenar. Ini satu contoh bahawa kita melihat tetapi tidak memerhati dan menilai.

Ujian kedua. Soalan bernilai RM 250,000.000. Sila berlaku jujur.!!

Jangan lihat jam tangan anda. Sekarang cuba anda beritahu apakah jenis nombor 6 pada jam tangan anda. Adakah ditulis dengan nombor roman VI ataupun dengan tulisan biasa 6?

Ada masalah untuk tentukan jenis nombor tersebut? Bukankah tiap-tiap hari kita melihat jam tangan? (jika tiada jam tangan, boleh gunakan jam dinding di rumah.)

Jadi, jenis apa nombor pada jam tangan anda? OK, jika sudah teka, sila lihat jam tangan masing-masing untuk tentukan jenis yang sebenar. Ada yang tersilap? Mungkin jam tangan anda langsung tidak mempunyai nombor.

OK. Sekarang, tanpa melihat jam anda, cuba beritahu waktu sekarang pukul berapa? Dapat jawab soalan ini? Jika tidak, mengapa? Sedangkan baru beberapa saat yang lepas anda melihat jam tangan.

Itulah yang dimaksudkan dengan melihat tetapi tidak memerhati.

Sama juga dengan masalah yang berlaku di sekeliling kita. Banyak perkara yang berlaku di sekeliling kita, namun kita sekadar melihat. Melihat dan kemudiannya langsung lupa terhadap perkara yang kita lihat tadi. Langsung tidak memerhati dengan mendalam, dan bersikap sensitif dengan perkara-perkara tersebut.

Pelbagai isu yang timbul di dalam masyarakat. Masalah remaja tidak pernah selesai, kes murtad dan menghina agama semakin menjadi-jadi. Di dalam negara sahaja, kita tidak dapat selesaikan. Ditambah pula dengan serangan Israel Laknatullah ke atas saudara-saudara kita di Palentin. Jangan pula anda tidak tahu tentang ini.!!

Sekarang, banyak non-muslim mula mempertikai hukum-hukum di dalam islam. Seolah-olah, mereka bertanggungjawab dalam hal-hal berkaitan dengan agama islam. Siapa yang hendak fahamkan mereka?

Aku berpraktikal bersama-sama dengan non-muslim. Baru aku tahu betapa mereka sangat-sangat jahil tentang agama kita. Seorang kawan menyangka bahawa mayat orang islam ditanam secara berdiri tegak, semata-mata kerana kubur orang islam kedudukannya terlalu berhampiran antara satu sama lain.

Kemudian, aku disoal lagi, mengapa anjing tidak boleh dipegang, sedangkan anjing dan kucing sama sahaja. Bagaimana pula dengan babi.

Lalu aku menjawab, tiada masalah untuk memegang anjing dan babi. Doktor-doktor veterinar perlu memegang anjing dan babi. Tetapi, jika tiada sebab untuk memegang haiwan tersebut, tak perlulah pegang. Cuma, jika kita memegang haiwan tersebut, perlu samak. Hukum mengatakan haram memakan daging haiwan tersebut, bukannya haram memegang.

Apa pula samak. Mengapa perlu bersamak? Bagaimana pula dengan arak? Mengapa tidak boleh minum alkohol. Bagaimana dengan makanan yang telah bertukar sifat daripada alkohol menjadi makanan yang lain seperti tapai.

Semua perkara di atas memerlukan penjelasan. Siapa lagi yang hendak bertindak jika bukan kita. Siapa lagi yang hendak menerangkan keindahan islam jika bukan kita. Namun jika kita hanya melihat golongan-golongan yang tidak tahu tentang islam tetapi tidak sensitif dengan masalah-masalah mereka, sampai bila pun mereka tidak akan faham.

Isu majlis fatwa dihina. Semuanya dilakukan oleh orang yang tidak mengenali islam dan tidak faham islam. Mereka menghukum dengan sangkaan semata-mata.

Usrah SPAQ tadi ada membincangkan tentang gerak kerja dengan kerjasama IPSI yang mensasarkan golongan murtad dan bukan islam. Kata naqib, ke mana kita dicampak, di situ sasaran mad’u kita. Jika non-muslim bersama-sama dengan kita, maka merekalah mad’u atau sasaran dakwah kita.

Dr. Burhanuddin al-helmy berkata, ”jika tiada sesiapa pun yang mahu mendengar, maka pokok-pokok pisang tersebut akan menjadi mad’u kita.”

Namun kita perlu memerhati. Tidak hanya melihat mereka sebagai selama-lamanya jahil. Seorang pendakwah yang berdakwah kepada non-muslim berkata.

”cuba kamu pejamkan mata. Bayangkan bahawa kamu adalah insan yang bernama muthu, ramasamy, latchmi, wong. Hari ini kamu berada di padang mahsyar, menanti untuk dipersoalkan. Di sekeliling kamu semuanya muslim. Hanya kamu seorang merupakan non-muslim. Maka pada hari itu, siapakah orang-orang yang akan kamu persalahkan, yang menyebabkan kamu tidak menjadi seorang muslim? Yang menyebabkan kamu nanti akan diazab dengan azab yang pedih kerana tidak mengenal tuhan?

Bagaimana perasaan kita pada waktu itu. Letakkan diri kita di tempat mereka.

Sampaikan kepada mereka tentang islam. Walaupun sedikit, walaupun hanya menyebabkan mereka hilang sedikit keraguan tentang islam. Mungkin bukan hari ini mereka menerima islam, tetapi mungkin suatu hari nanti. Disebabkan oleh kita.. siapa tahu.

Ahmadinejad berkata bahawa Bush juga mempunyai potensi untuk menjadi seorang muslim. Siapa sangka Umar akan menjadi muslim. Malah siapa menyangka bahawa pencetus perang Badar, Abu Sufian menjadi muslim. Malah dengan muslimnya Abu Sufian, seluruh keturunannya menjadi muslim, malah menjadi pemerintah khalifah islam iaitu Bani Umaiyah yang bermula dengan anaknya Muawiyah.

Hidayah itu milik Allah...

P/s : sedikit lari daripada tajuk asal. Namun masih perlu dikongsi kepada semua.

Jadilah seorang yang sensitif terhadap keadaan sekeliling. Dan jangan hanya melihat, tetapi perlu juga memerhati.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita semua untuk beramal keranaNYA. Ameen.

Allahu’alam.



No comments: