Friday, October 16, 2009

tuntutan yang belum terlaksana

KES 1

“Hisyam..Hisyam…cepat mai tengok.”

“apa dia?” pembacaanku sedikit terganggu..

“mai la tengok.. Haram sungguh..cepat la..huiyoo..!!”

Seorang sudah berbungkus di dalam langsir. Seorang menyorok-nyorok di belakang tabir. Seorang lagi sekejap memandang, sekejap menghilang. Aku pun pergi menjenguk ke tingkap.

“hang tengok. Kaki perempuan tu kat celah kangkang budak laki tu..Haram sungguh. Ish..!!!”

“laki tu dok main kaki perempuan tu..weh..”

“weh, jangan bagi dia nampak…perrgghh!!”



Lebih kurang begitu suasana di dalam bilik seorang kawan pada malam itu. Sudah hampir pukul 11 malam. Satu pasang ‘belangkas, jantan dan betina sedang ‘study’ di Kafe Fajar Harapan.

“weh!! Dia nampak…dia nampak..hahahahahahahaha….”

Riuh satu desa dengan gelak tawa mereka. Seronok melihat aksi percuma.

“Hisyam, hang kena pi tegoq depa tu. Aku tak boleh. Bab ni kalau aku masuk campoq, nanti aku jugak yang kena.” Sama saja dia yang berkata-kata dengan yang beraksi di bawah sana.

Aku tak terkata apa-apa dengan saranan tersebut. memang terasa di hati, tapi……
Aku teruskan saja kerja yang terbantut tadi…

Seketika…

“jom…makan !!!!”

“JOMMM!!!” semua menyapa. Kami bersiap lalu turun ke kereta. Aku dan ‘senior’ berada di hadapan. Kami berhenti dekat dengan ‘pasangan belangkas’ tadi. Sengaja berpura-pura menonton televisyen. Yang lain-lain masih bersiap-siap di dalam bilik.

Si belangkas jantan kelihatan serba salah. Tiba-tiba, riuh rendah kedengaran…

“HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!” sengaja mereka ketawa apabila melintasi belangkas yang kelihatan cuak.


………………………………………………………………………………………………

Pulang dari makan malam, si belangkas masih belum pulang ke sarang. Malah makin berbelit kaki yang terlilit. Kami melintasi mereka untuk pulang ke bilik. Satu suara tawa terdengar lagi..

Semasa menaiki tangga, aku sekali lagi di tegur…

“Hisyam, hang sepatutnya pi tegoq depa tu. Takkan nak tegoq guna hati ja. Sampai bila-bila pun hang selemah-lemah iman. Aku gelak tadi tu saja nak bagi depa terasa. Tu saja la yang aku mampu..”

Ya Allah. Tajamnya kata-kata tu. Terasa seperti lembu yang disembelih hidup-hidup. Aku hanya mendiamkan diri. Lemah sungguh rasanya jiwa ini. Andai aku mati di saat itu, entah mati dalam keimanan atau mati dalam angan-angan memperoleh syurga idaman.

Sampai di bilik, aku menjenguk kembali ke tingkap. Ternyata, mereka sungguh tidak mempeduli orang lain. Aku juga ternyata tidak ‘mempedulikan’ mereka…


KES 2:

Aku bersiap-siap mengambil baju di arenar untuk diberikan kepada seorang junior tingkatan dua SMKA Al-Irshad. Kebetulan mereka datang ke JUSCO yang berdekatan dengan USM. Setelah berjumpa, aku ditanya.

“abang. Ustzah kata dekat USM ada jamaah yang dok buat dakwah ni. Nama apa entah. Abang join kan?”

“A’ah. Persatuan Mahasiswa Islam lah…kenapa?”

“tak ada apa-apa. Kami dekat sekolah pun baru nak buat. Batch kami form 2. Ustaz Azli lantik ana jadi pemantau form 2. sekarang ni pun ana tengah dok pantau budak-budak perempuan ni. Takut depa tukaq baju.” Mereka datang ke Penang untuk mengadakan jamuan makan sempena Peperiksaan akhir tahun.

“Tadi masa nak mai ke sini, depa pakai baju ketat, seluar jeans. Warden halau depa naik tukar baju. Tapi takut ada yang tukar baju bila sampai ke sini.”

“Hmmm..” aku begitu kagum dengan adik yang baru berusia 14 tahun ini.

“dekat sekolah ada buat aktiviti apa.?”

“Hmm..ana kekadang ada bagi tazkirah dekat surau. Tapi ada jugak senior-senior yang tak puas hati.”

Biar betul.. hati aku berbisik. Adik ni baru form 2, tapi dah berani ke hadapan memberi tazkirah di surau sekolah.

Baru-baru ni, aku ke sekolah sempena hari Ko-K. aku pergi mencari adik yang seorang ni. Tak sangka, dia sedang mengepalai pertandingan kawad mewakili unit bomba. Dia juga membuka gerai sewaktu hari tersebut. satu gerai milik persatuan astronomi. Persatuan yang terdiri daripada pelajar-pelajar yang dipilih oleh ustazah dan dilatih pelbagai skill dan pengetahuan. Satu lagi gerai persendirian, kerjasama dengan seorang akak senior.

Habis hari Ko-K tersebut, adik tersebut menghantar SMS.

“Assalamualaikum. Nak bagitau abang. Pasukan Bomba menang pertandingan kawad. Pertama kali sejak ditubuhkan. Gerai astronomi pun menang jugak. Mungkin sebab bersemangat tengok abang datang.”

Aku hanya tersenyum. Dia memang mempunyai bakat kepimpinan. Ayahnya pernah menjadi imam di Masjid USM suatu ketika dahulu.

“nak tegur perempuan yang pakai seksi, pelacur dekat luar lebih mudah daripada nak menegur perempuan di sekolah.” dia memberitahuku.

“Hmmm, pernah ikut group dakwah ka? Pi dengan siapa?” Aku bertanya.

“Pergi seorang. Kekadang sambil naik basikal, kalau jumpa perempuan yang pakai seksi, saya pergi la dekat dengan dia. Mula-mula memang macam nak berkenalan. Lepas dapat nombor telefon, saya dakwah dekat dia.”

“seorang diri?” dia mengangguk.

Ya Allah….aku semakin malu dengan diri sendiri. Bagaimana dapat timbul kesedaran sebegitu dalam jiwa seorang yang berusia 14 tahun. Pasti didikan yang diterimanya sangat berkesan.

………………………………………………………………………………………………

Sengaja aku bawakan dua situasi berbeza yang aku alami, sebagai tanda aras……di mana tahap kita sekarang ini. Hampir empat tahun berada di bumi Minden ini, adakah manusia mendapat kebaikan daripada kehadiranku di situ.

Tak layak rasanya untuk menggelar diri sebagai seorang da’ie…..

NAMUN… bukanlah bermaksud, jika anda tidak boleh jadi seperti adik itu, anda tidak layak untuk memikul bebanan dakwah yang sangat banyak. Masing-masing ada kekuatan masing-masing dalam pelbagai bidang. Carilah kekuatan diri, dan gunakan untuk kepentingan islam…Cuma, diri perlu juga dilatih dengan skill-skill untuk berhadapan dengan manusia, kerana mad’u kita ialah manusia…

MENYAMPAIKAN AGAMA ALLAH ITU WAJIB. SAMA-SAMALAH KITA LIBATKAN DIRI DENGAN MEREKA YANG RINDUKAN KEMENANGAN ISLAM DI NEGARA DAN DI DUNIA INI….

SEMOGA ALLAH MERAHMATI KALIAN….

Wassalam..




3 comments:

Shamsul said...

salam.. semoga Allah memberikan kekuatan kpd para pencinta Islam dan memberi hidayah kpd mereka yg belum temui jalan lurus..

Anonymous said...

hisyam...gudluck...it's time for us to act..

boundaries said...

peringatan yang baik...syukran hisyam...akak pun ada masa lemah dlm hal ni...