Monday, October 7, 2024

INFO HARTANAH: SALAH FAHAM MEMBACA PENYATA PEMBIAYAAN ISLAMIK.

Aku berkongsi satu komen daripada seseorang berkenaan pinjaman islamik yang pada anggapan beliau adalah mahal. Lalu beliau menyangka pinjaman konvensional lebih rasional untuk diambil. (gambar) 

Sahabat kita ini atau kita sendiri apabila melihat penyata bank pinjaman perumahan islamik, mungkin kurang faham dengan angka yang berkali ganda besar yang tertulis di dalam penyata bank tersebut. 

Dalam pembiayaan perumahan islamik, bank sudah tetapkan kadar maksimum (ceiling rate) yang boleh bank kenakan kepada pelanggan. Maksudnya andai kata dalam tempoh pinjaman selama 35 tahun itu, OPR naik melangit, kadar keuntungan bank hanya boleh naik sehingga kadar ceiling yang telah ditetapkan, tidak seperti pinjaman konvensional yang diapung tanpa had.

Kita ambil contoh di bawah, kadar ceiling yang bank kenakan ialah 10.x%, bersamaan jumlah bayaran sehingga RM541k untuk pinjaman selama 35 tahun. Itu situasi sekiranya bermula tahun pertama, kadar keuntungan (interest) bank ialah 10.x% sehingga 35 tahun. 

Tapi, situasi sebenar yang berlaku sekarang ialah, kadar keuntungan yang bank kenakan sekitar 4.0 - 5%. Kita ambil contoh di atas; jumlah pinjaman RM134k (full loan). Sekiranya keuntungan yang bank kenakan ialah 4.5%, bayaran bulanan adalah sekitar RM640. Jika kadar ni berterusan sehingga 35 tahun, jumlah bayaran akhir yang selesai dibayar akan menjadi sekitar RM269k. (640x12x35). Tetapi perkara ini tak mungkin terjadi begini kerana kadar keuntungan bank bergantung kepada kadar OPR yang sifatnya naik turun.

Jadi, point di sini ialah, jangan terkejut dulu dengan jumlah 'ceiling profit rate' yang tertulis dalam bank statement tu. Dan ya, memang kita kena bayar hampir sekali ganda jumlah pinjaman kita. Namun, begitu lah perniagaan yang bank jalankan. Kita yang setuju untuk ambil pembiayaan daripada bank. Kan?

#InfoHartanah #InfoJualBeliRumah #REN53556 #PerundingHartanahBerdaftar
#CatatanFB

No comments: