Monday, April 7, 2008

’FITNA’- FITNAH KEPADA UMAT ISLAM

’FITNA’- FITNAH KEPADA UMAT ISLAM

Orang kafir mulakan kembali serangan psikologi untuk memerangi umat islam. Kali ini, Geert Wilder, seorang ahli parlimen Belanda dengan ’beraninya’ menayangkan sebuah filem berbentuk dokumentari yang bertajuk ”fitna” yang memaparkan ’keganasan’ yang dilakukan oleh umat islam dan diselangi dengan ayat2 Al-Quran yang kononnya menganjurkan umat islam untuk melakukan keganasan keatas golongan kafir.

Terang-terangan mereka menghina dan mengatakan bahawa islam merupakan agama yang meganjurkan keganasan. Sebagai contoh, masyarakat dunia sedia maklum bahawa peristiwa 11 september bukanlah didalangi oleh umat islam, tetapi dirancang dengan teliti oleh yahudi untuk memburukkan nama islam. Tetapi, apa yang terkandung di dalam dokumentari tersebut ialah mereka mahu mengatakan bahawa umat islamlah yang melakukan keganasan tersebut.

Sebagai seorang muslim yang mengatakan bahawa kita sayang dan cintakan agama yang suci dan murni ini, adakah kita mengambil cakna tentang perkara ini ? sekurang-kurangnya kita mengetahui tentang kewujudan ’filem’ ini. Andai kata anda tidak mengerti langsung apa yang sedang aku tuliskan ini, maka baik benar jika anda menghisab kembali diri, sejauh mana anda yang mengaku sebagai seorang muslim mengambil tahu tentang agama anda.

Baik, aku andaikan kita semua mengerti tentang filem ini. Maka, tiada guna sekadar kita mengetahui dan berasa marah dengan keadaan ini. Tindakan yang sewajarnya harus diambil dari peringkat individu, keluarga, masyarakat dan akhirnya negara.

Apa sangat yang boleh kita sebagai individu muslim sumbang untuk menyatakan protes terhadap keadaan ini? Pertama, kita boleh melakukan protes ekonomi iaitu dengan memboikot barangan2 yang dikeluarkan oleh kerajaan Belanda. Ambil tahu tentang jenis barangan keluaran Belanda dan sedaya upaya kita tidak menggunakan produk2 tersebut. Walaupun kita tahu bahawa jika hanya kita yang bersungguh2 memboikot, tetapi masyarakat yang lain tidak melakukannya, maka tiada hasil dan kesan kepada kerajaan Belanda. Pemikiran seperti itu seharusnya kita singkirkan dan benamkan jauh ke perut bumi. Mengapa boikot yang dianjurkan kurang kesannya? Jawapannya kerana masih wujud di kalangan umat islam yang berfikiran sedemikian.

Ingatlah bahawa Allah tidak memandang hasil yang kita usahakan tetapi Allah memandang usaha dah gerak kerja ke arah matlamat tersebut. Walaupun usaha kita ini seperti usaha burung pipit yang berusaha memadamkan api yang membakar tubuh nabi Allah Ibrahim dengan membawa air di dalam mulut (paruh)nya, tetapi usaha ini sekurang-kurangnya dapat membantu kita menjawab persoalan yang akan Allah ajukan kepada kita kelak di akhirat. Ke mana telah kamu belanjakan hartamu? Maka adakah kita sanggup menjawab, “Ya Allah, aku telah membelanjakan wangku kepada musuh2 Mu yang mana dengan wang tersebut, mereka telah membunuh saudara2 ku. Mereka telah menghina agamaMu, dan mereka telah merosakkan aqidah umat NabiMu.”

Maka di saat itu, sedarlah bahawa alasan kita bahawa perbuatan boikot tersebut tidak akan memberi kesan buruk kepada kerajaan musuh Allah tersebut, akhirnya memberi kesan yang buruk kepada diri kita sendiri.

Sedarlah wahai umat islam yang mengaku mencintai Allah dan rasul. Pada waktu akhir zaman ini, islam ditimpa dan dilemparkan dengan pelbagai fitnah dari setiap sudut. Rajin2kanlah diri untuk melawati laman2 web musuh2 islam seperti http://www.apostatesofislam.com/ dll, untuk mengetahui bagaimana dan apakah perkara2 atau agenda2 yang telah dilakukan oleh musuh islam untuk memusnahkan umat islam. Mereka dengan terang2 memerangi islam, maka kita juga mestilah terang2an memerangi mereka.

Perangilah mereka dari sudut yang mereka kuasai seperti ekonomi. Memang kita tidak akan dapat mengubah secara drastik keadaan ekonomi mereka, tetapi sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada mereka. Denmark contohnya pernah ditekan apabila umat islam bersatu memboikot produk2 keluaran mereka. Maka kenapa tidak Belanda. Walaupun hinaan tersebut bukan secara langsung daripada kerajaan Belanda, tetapi sekurang2nya dapat memberi pengajaran kepada mereka2 yang mahu mempermainkan umat islam.

Umat islam sebenarnya mampu bersatu untuk men’jahanam’kan musuh2 Allah ini, tetapi umat islam yang ada kini terlalu sibuk memikirkan soal2 yang remeh temeh. Sejak dulu sehingga sekarang dan mungkin sehingga akhir zaman. Cukuplah membincangkan perkara2 furu’ dan khilaf di dalam ibadah. Perkara2 yang dikatakan bid’ah. Mengapa masih mahu berdebat tentang lafaz niat sebelum solat, bacaan yassin di malam jumaat, zikir beramai2 selepas solat. Semua itu telah jelas mempunyai hujah masing2, maka kita perlu berfikiran terbuka dan berlapang dada.

Mulalah memikirkan masalah umat islam sejagat. Keluarga kita, adakah telah sempurna amalannya. Masyarakat kita, adakah telah menghayati agama. Negara kita, adakah telah terlaksana perintah2 Allah di dalamnya.

Jadilah muslim yang sama2 menyumbang ke arah kebangkitan islam. Kerahkan tenaga, masa, harta dan jiwa untuk agama Allah. “ wahai orang2 yang beriman, hendakkah kamu aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih? Kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik jika kamu mengetahui.” (As-saff: 10-11).

KITA MAMPU MELAKUKANNYA !!!!!!!!!

No comments: