Monday, July 27, 2009

pembedahan...

Sudah lama penyakit bersarang dalam diri. Semakin lama dibiarkan, semakin membarah dan membusuk. Akhirnya, keputusan diambil untuk membuang penyakit tersebut melalui pembedahan.

Tak semua penyakit perlukan pembedahan. Penyakit ini boleh sembuh dengan rawatan lain. Mungkin rawatan tradisional juga mampu merawat, tapi doktor tetap memilih cara pembedahan. Lebih cepat katanya.

Proses pembedahan yang dilakukan sangat menyakitkan. Mungkin disebabkan keghairahan untuk membuang penyakit, maka cara yang menyakitkan ini dibuat. Proses pembedahan mengambil masa yang lama. Tanpa diberi bius, doktor terus membedah, disaksikan oleh para pembantu doktor.

Sesekali, si pembantu menghulurkan tangan, membantu proses pembedahan.

Selesai bedah, luka pembedahan dijahit. Walaupun penyakitnya sudah diusahakan untuk dibuang, sakitnya pembedahan masih terasa. Mungkin memerlukan masa untuk sembuh sepenuhnya. Sembuh daripada sakit pembedahan, bukan sembuh daripada penyakit yang dibedah. Namun, semoga proses pembedahan yang memeritkan akan dapat menghilangkan penyakit yang sekian lama bersarang dalam diri. Tetapi, parut pembedahan tetap akan kekal, dan trauma pembedahan tetap akan diingati.

Moral value : jangan cari penyakit……




No comments: