Monday, December 14, 2009

al-kisah ..

malang atau satu ujian...
tafsirannya mengikut bagaimana keadaan hati.

..........................................

al-kisah satu petang aku berkejar ke USM dari rumah untuk berjumpa pensyarah..
sudah lewat, 1 jam lagi sebelum tamat waktu pejabat.

4.20pm......sempat lagi, bisik hati kecilku.

nak dijadikan cerita, sampai di atas jambatan, maka terjadilah perkara yang selama ini amat aku risaukan..

tayar motor pancit, betul-betul di puncak jambatan Pulau Pinang. Melelong motor dibuatnya.

"Ya Allah..dah la aku ni dah lewat.."

aku perlahankan motorsikal. kepala masih ligat berfikir, apa yang perlu dibuat.

"call pejabat Jambatan!!" Aku teringat papan elektronik sebelum memasuki jambatan ada tertulis sesiapa yang menghadapi masalah tayar pancit boleh meminta bantuan daripada pihak jambatan Pulau Pinang.

tapi....aku terlupa nombor talian.
Aku cuba meneka, tapi satu nombor pun tak mengena..malang!!

Motor berhenti di bahu jambatan..

Kebetulan, di tembok tempat aku berhenti ada tertulis nombor telefon 'pomen' tayar motor. Tapi agak kabur tulisannya dihakis hujan. Setelah khabarkan keadaan dekat bapak, aku bergerak perlahan mencari-cari jika terdapat nombor telefon yang lebih jelas. Akhirnya aku terjumpa.

namun setelah beberapa kali mendail, aku kembali hampa. Panggilan tidak bersahut.
(akibat terlalu asyik mencari nombor di tembok, aku terlepas signboard no. Penang Bridge- tadi check, ada 2 signboard nombor jambatan-malang !!)

Namun hampa tidak lama. Ditakdirkan Allah, ada 2 orang mamat 'pomen' berhenti di sebelah. Macam tau2 saja tayar aku nak pancit waktu tu..

"Berapa you charge?" aku bertanya..

"RM20." mak aih, mahal gila..

perlahan-lahan aku membuka dompet. ada RM22 saja..

"tak boleh kurang ka tokey? RM15?"

diam....."boleh la..." fuh, lega.. ada juga baki duit.

dipendekkan cerita, selesai kerja-kerja menukar tiub tayar motor.

paku yang terpacak di tayar motor masih baru. anak siapa punya kerja...

aku teruskan perjalanan ke USM.. masuk ke makmal sampai pukul 12.30 pagi, menumpang tidur di bilik kawan kerana tak dapat pulang ke rumah dek kerana hujan.

Pagi besoknya, selepas solat subuh aku terus pulang ke rumah. Cadangnya hendak balik awal, supaya dapat berkemas dan pulang semula ke USM untuk meneruskan kerja sebelum ke kem pada sebelah petang.

Peristiwa semalam aku jadikan iktibar. Jangan memandu di bahu jalan di atas jambatan. Memang banyak paku ditabur di lorong motorsikal.

Nak dijadikan lagi cerita, sampai sahaja di Seberang Jaya (selepas keluar jambatan), motor terasa melelong.

"Ya Allah, takkan kena lagi kot." aku menjenguk tayar motor. SAH!!! kena lagi..

motor berhenti betul-betul di hadapan Masjid Seberang Jaya.

hati benar-benar risau. Duit baki semalam sudahlah tinggal lebih kurang RM3 saja. Nak baiki macam mana.

aku melihat tayar. Paku yang masih berkilat terpacak betul-betul di tengah tayar.

Aku mencabut paku sepanjang 1 setengah inci.

spontan hati terdetik. "moga Allah laknat orang yang buang paku ni."

seketika, aku tersedar lalu aku beristighfar.."Astaghfirullah" tak patut aku cakap macam tu.

"semoga Allah ampun dosa orang tu dan semoga Allah bagi hidayah dekat dia." aku membetulkan ayat tadi.

Lalu aku teringat mak. "Assalamualaikum, mak. Tayar motor pancit depan Masjid Seberang Jaya. Cek takdak duit nak baiki. Satgi mak nak kerja lalu kat Sebebrang Jaya, mak bagi sikit."

Alhamdulillah.. aku tunggu di seberang jalan. Lama jugak menunggu. Akhirnya mak sampai dan...alhamdulillah, ada sikit duit poket.

Aku berjalan kembali ke motor. Aku cuba mendail nombor 'pomen' yang aku ambil di jambatan. Masih tak bersahut. Aku singgah sebentar di kedai surat khabar, lalu aku tanyakan kepada auntie yang menjual..

"auntie, tak tak nombor 'pomen' motor.

"ha! tu rumah 'pomen'. anak dia ada buat. lalu auntie tersebut melambai2 tangan ke arah uncle si bapak tukang 'pomen'. Alhamdulillah...Allah mudahkan pekerjaan aku.

itulah ceritanya...

** mak bagutau, rupa-rupanya bila pihak jambatan buat 'pembersihan' menggunakan magnet, berpuluh-puluh paku dijumpai. Seorang suspek telah ditangkap kerana disyaki menabur paku di atas jambatan. -sumber : kawan mak..hehehe.

moral of the story..berhati-hati menunggang motor di jambatan dan di mana2 saja. dan pastikan duit anda cukup, sekurang-kurangnya untuk menukar tiub tayar..

direktori no. Phone 'pomen'

1) jambatan pulau pinang- 1300 1300 03

2) 016-4364311 (area jambatan)

3)017-4805930 (area jambatan)

4) 017-4658637 (area seberang jaya-pagi n malam sj.)







No comments: