Saturday, December 26, 2009

Apa yang anda fikirkan tentang mereka?

Pernahkah anda melihat orang mencari sesuatu di dalam tong sampah?
lalu apakah yang terlintas di fikiran anda?

pernahkah ada orang yang mahu meminta wang daripada anda dengan menceritakan masalahnya kepada anda?
lalu apakah pula yang terlintas di fikiran anda? dan apa pula respon anda?

Kita disuruh untuk bersangka baik dengan manusia, tetapi kekadang sukar untuk melaksanakannya. Lalu bagaimana kita mampu untuk sentiasa bersangka baik dengan mereka? Salah satu cara ialah dengan berada di tempat mereka.

Dua contoh di atas pernah aku alami..


Projek tahun akhir yang sedang aku usahakan memerlukan aku mencari sebanyak mungkin serabut nangka. Untuk membeli buah nangka dan hanya mengambil serabutnya adalah mustahil kerana harganya pasti mahal. Lalu cara terbaik ialah mendapatkannya di pasar atau kedai yang menjual isi nangka. kulitnya akan dibuang dalam tong sampah menunggu dikutip oleh pengutip sampah ataupun orang yang membela lembu untuk dijadikan makanan lembu. Tidak terkecuali diriku. Kali pertama hendak mengambil, ada sedikit rasa malu.

"Uncle, boleh saya ambil kulit nangka tu?"

"hah! ambil lah. You ada bela lembu ka?" tanya tauke kedai.

"bukanlah uncle. ada projek kat USM. Saya nak buat tepung. lepas tu nak buat roti."

"tepung? bole ka?"

"boleh la uncle." sambil bersembang, tangan menyelongkar bekas sampah memilih kulit nangka yang agak elok.

orang ramai yang lalu lalang pasti melihat aku. tapi, pedulikanlah. janji kerja kita siap.

mengusung beg besar lagi berat yang sarat dengan sampah, banyak mata melihat.

"bela lembu ka?" tanya seorang India yang menjual sayur.

"tak lah. ada projek."

pasar itu agak jauh dari USM. kurang sedikit rasa malunya. tambahan pula ada uncle untuk diajak bersembang. Sudah 3 kali aku mengambil di situ.

Lain pula perasaannya apabila melakukan perkara yang sama di luar pagar USM, tempat yang ramai pelajar kunjungi dan mungkin ada yang mengenali. Tapi aku dapat belajar sesuatu. tak semua benda yang dianggap 'sampah' itu ialah sampah. Dan tak semua orang yang bergelumang dengan sampah itu adalah 'sampah'.

manusia melihat dari sudut yang berbeza. Ada yang menukarkan duit menjadi sampah. ada pula yang menukarkan sampah menjadi duit. Tanggapan orang, biarlah! Apa yang penting...KERJASAMA !!

Lalu apabila melihat ada orang sedang menyelongkar tong sampah atau mengutip sampah, jangan sesekali merasa ianya perbuatan jijik, tetapi bisikkan dalam hati;

"mulia sungguh orang ini. kerana dia telah mengurangkan jumlah sampah di dunia. aku sendiri tak mampu melakukan sebegitu."

Tentang peminta sedekah pula, kita memang diajar supaya tidak berfikiran buruk dengan mereka, walaupun mereka datang dengan alasan yang direka-reka. Jika tidak mahu memberi, tolaklah dengan sebaik mungkin. Jangan pula kita berbohong dengan mengatakan tiada duit jika masih ada beberapa keping wang di dalam dompet. Tiada beza kita dengan mereka. mereka menipu untuk mendapatkan duit, kita pula menipu untuk tidak memberi duit.

Kuliah maghrib malam itu menyebabkan aku lebih berhati-hati apabila berhadapan dengan peminta sedekah. Ustaz membawakan sebuah kisah riwayat bukhari dan muslim tentang 3 orang yang diuji oleh Allah dengan harta. Kisahnya aku ambil dari sebuah laman blog;

.................
dikisahkan oleh Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah, Rasulullah suatu hari berkisah :

Ada 3 orang dari Bani Isra'il, orang berbadan belang, berkepala botak, dan bermata buta. Allah berkehendak menguji mereka bertiga, lalu Allah mengirim malaikat untuk mendatangi orang berbadan belang. Bertanyalah malaikat, "apa yang paling kau inginkan ". orang belang itu menjawab, " aku ingin warna yang bagus, kulit yang indah, dan dihilangkan dariku sesuatu yang membuat orang jijik padaku. " Malaikat pun mengusap orang tersebut dan seketika cacatnya hilang, kulitnya pun menjadi indah. Malaikat itu bertanya lagi, " harta apa yang paling kau suka ?", orang belang itu menjawab, " unta " lalu Malaikat pun memberikan unta yang sedang hamil, lalu berkata, " semoga Allah memberkatimu atas apa yang kamu miliki "

Lalu malaikat itu mendatangi orang yang botak dan berkata, " apa yang engkau inginkan ? ". Orang itu pun menjawab, " rambut yang indah dan semoga dihilangkan dari sesuatu yang orang merasa jijik padaku ". Malaikat pun mengusapnya dan cacatnya pun hilang, rambutnya pun menjadi indah. " harta apa yang paling kau inginkan, " tanya malaikat. " sapi " jawab lelaki itu. Malaikat pun memberinya sapi yang sedang hamil sambil berkata, " semoga Allah memberikan berkah atas apa yang engkau miliki "

Malaikat itu lalu mendatangi orang ke tiga, orang buta. " apa yang engkau inginkan ? ". Orang itu pun menjawab, " semoga Allah mengembalikan penglihatanku dan aku dapat melihat orang-orang " Malaikat itu pun mengusapnya dan Allah mengembalikan penglihatannya. " harta apa yang engkau inginkan ? " tanyanya. " kambing " jawab orang buta itu. Malaikat pun memberinya kambing yang sedang hamil.

Akhirnya milik mereka beranak pinak dan masing-masing memiliki hewan sebanyak satu lembah. Lalu malaikat itu pun mendatangi mereka dalam rupa yang berbeda. Malaikat berkata, " aku orang malang. aku telah terputus bekal dalam perjalananku ini dan tidak ada yang bisa menyampaikan aku pada tujuanku selain Allah dan engkau. " Aku memintamu atas nama Dzat yang telah memberimu warna yang bagus, kulit yang indah, harta, dan unta supaya aku bisa meneruskan perjalananku. "

" urusanku sangat banyak (sehingga tak bisa memberimu)." jawabnya
" sepertinya aku mengenalmu, bukankah dulu kau orang belang dan orang-orang jijik terhadapmu. Dulu kau orang miskin lalu Allah memberimu rizki ? " tanya malaikat
" sungguh aku mewarisi harta ini dari leluhur-leluhurku, " dusta si belang.
" jika kau berdusta, semoga Allah mengembalikan keadaanmu seperti dulu, " doa malaikat lalu dia pun pergi. Dia mendatangi orang yang botak dan terjadilah hal yang sama seperti orang yang belang. Dia pun mendatangi orang yang buta dan menanyakan permintaan yang sama. Orang buta ini menjawab,
" sesungguhnya aku ini orang yang buta lalu Allah mengembalikan penglihatanku. Maka ambillah apa yang kau kehendaki, dan tinggalkan apa yang (tidak) kau kehendaki. Demi Allah aku tidak akan membuatmu susah atas apa yang telah aku dapatkan dari Allah."
Malaikat pun menjawab, " ambil kembali hartamu aku hanya menguji. sesungguhnya Allah ridha padamu dan murka pada kedua temanmu "

.........

Ustaz simpulkan, boleh jadi orang yang datang kepada kita itu adalah malaikat atau makhluk yang diutuskan oleh Allah untuk menguji kita. Siapa tahu? INI SERIUS !!

Sungguh, belajar daripada pengalaman itu lebih memberi kesan dalam diri.
SUngguh...

P/s - mahu cuba menyelongkar tong sampah?
Marilah bersama-sama kita jayakannya!!..


3 comments:

mari menjadi hamba said...

salam..

semoga berjaya dgn projek nta..



semoga Allah redha~

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

TQ..

masalahnya dah berkali-kali buat, rotinya masih rasa pahit. masih mencari penyelesaian untuk membuang getah pada serabut nangka tu..

poning kepada den !!!

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

TQ..

masalahnya dah berkali-kali buat, rotinya masih rasa pahit. masih mencari penyelesaian untuk membuang getah pada serabut nangka tu..

poning kepada den !!!