Tuesday, September 23, 2008

menjelang hari raya.

setiap kali menjelang raya, mak akan paksa aku membeli baju baru. dan aku pulak sering kali menolak dengan alasan masih banyak baju2 yang elok dan cantik untuk dipakai masa raya. baju raya tahun lepas pun dok elok lagi. dah la tu pulak, almari aku dah penuh dengan baju. baju abang aku dan bapak aku yg depa tak mau pakai pun, smua sumbat dalam almari aku. ishk2..


"tak payah la mak". respon aku bila mak hulurkan wang untuk beli baju baru. bukan apa, dah banyak sangat duit yang dihulur. kalau duit PTPTpu (PTPTN) aku surut, mesti mak hulurkan duit. so, malas la nak mintak lagi. asyik bergantung pada parent ja, bila nak usaha sendiri?

tapi satu ja alasan mak yang menyebabkan aku tak dapat tahan dan terpaksa jugak amik duit tu. mak kata, "syam nak ka tengok kat akhirat nanti Allah tanya mak pasal apa tak bagi bagi duit kat anak2. ni tanggungjawab mak dengan bapak." aku tanya betul ka macam tu? selama nie banyak dah mak dengan bapak bagi. mak jawab balik, "nabi suruh pakai pakaian yang elok masa hari raya....dan banyak lagi la...

untuk jaga hati, aku pun ambil duit tu sambil renyeh (senyum). hmm, kalau difikir2kan balik, tak terbalas jasa baik ibu bapa kita. nikmat yang cukup besar.. diorang sanggup susah untuk tengok anak2 senang. mak aku sendiri,tak dak baju raya baru..

So, raya kali ni mak... cek teringin sangat nak hadiahkan satu baju untuk mak.(murah ja...) moga selagi baju tu masih ada, masih mak pakai, masih mak sayang, Allah redho dengan cek. pasal redho mak dan bapak penentu redho Allah pada kami anak2...

--- tak pandai pilih, aku suruh akak2 senior yang pilihkan.diorang beli kat kelantan tu..dah beli, diorang plak teringin kat baju tu..ishk3.

/// aku masih dok fikir nak bagi apa kat bapak.....

No comments: