Sunday, September 14, 2008

apa dah jadi. ??


2 hari yang brbeza, aku bersolat tarawikh di 2 masjid yang berbeza. Satu nun jauh di Kuala Lumpur dan satu di Pulau Pinang. Sangat berbeza solat tarawikh di 2 masjid nie.
Satu masjid tu, bacaan imam sangat la panjang. Aku yang keletihan pasal travel jauh dan baru habis meeting sekali sekala tergoyang-goyang menahan letih dan mengantuk. Tak sanggup nak ikut sampai habis, aku cukupkan 8 rakaat saja.

Yang masjid satu lagi pulak, tersangat la laju, gara2 nak kejar 20 rakaat. Seolah-olah masjid wajib ditutup pukul 10 malam. Bagi sesetengah orang, ada yang seronok apabila berimamkan ’imam express’ nie. Bacaan pun kekadang tak cukup sempurna. Baru aku nak ruku’, imam dah i’tidal. Baru nak sujud, imam dah bangun.. Jadi macam mana nak datang rasa khusu’ kalau solat tu asyik dok kejar pergerakan imam. Sepatutnya waktu sujud tu, waktu yang paling kita rasa kehadiran tuhan dalam hati. Tambah pulak, bilal yang berselawat pun, ’bilal express’ jugak. Bacaan tunggang langgang. Maaf cakap. Aku tak dapat rasakan keikhlasan dalam selawat tu.

So, cukup 4 rakaat, aku amik keputusan untuk solat sendiri. Bagi aku, kalau solat berjamaah tak dapat nak beri kepuasan solat, biaq tak dapat kelebihan solat berjamaah tu, asal aku berpuas hati dengan solat yang aku lakukan. Tu pendapat aku lah....

Kekadang aku terfikir, dengan sikap sebegitu, bacaan dalam solat serta selawat yang laju, yang tak dapat nak rasa keindahan bacaan tu dalam hati, tambah pulak speaker dibuka untuk orang luaq dengaq bacaan tersebut, macam mana orang bukan islam akan tertarik dengan islam. Apa yang depa dengaq dari masjid, suara2 bacaan yang bukan saja tak difahami, laju pulak tu. Semacam bunyi lebah yang dok terbang. Bukan aku menghina bacaan2 tersebut, tapi itu yang terjadi. Sebab tu, ada yang merasakan suara2 yang datang dari masjid nie, suara2 yang mengganggu ketenteraman mereka. Bukan suara2 yang boleh mengajak mereka lebih dekat dan senang dengan islam. Bacaan yang tertib dan sempurna, walaupun tak dapat difahami, dapat tembus masuk ke dalam jiwa manusia, malah molekul2 air pun boleh berubah bentuk yang indah dengan bacaan2 ayat2 Allah tersebut. Inikan pula hati manusia.

Tersentak aku, apabila seorang brother bagitau bahawa dia tak dapat lihat dan rasa kecantikan islam di Malaysia, tapi bila dia pergi luaq negara, tempat islam bukan agama rasmi, di sana dia dapat nikmati keindahan islam.

Mungkin sama2 kita kena fikirkan, mengapa setelah 51 tahun kita menikmati nikmat kemerdekaan, islam boleh diamal dengan aman dan senang lenang, tapi masih sangat sedikit orang bukan islam di Malaysia yang berminat dengan islam. Lebih banyak kedengaran anak2 orang islam yang bertukar agama. Memilih untuk menggantikan cahaya dengan kegelapan. Mengapa ? padahal di negara2 Eropah sana, masyarakat2 di sana berbondong2 memeluk islam. Malah Pope sendiri melahirkan kerisauan dengan mengatakan bahawa pada tahun 2012, umat islam di Perancis akan melebihi penganut agama lain.

Tak mustahil, sesetengah ulama’ mentafsirkan hadis tentang tanda2 kiamat iaitu terbitnya matahari di sebelah barat dengan mengatakan bahawa islam akan kembali bersinar di sebelah Barat. Allahu’alam.

Mungkin islam di Malaysia nie terlalu diadaptasikan dengan melayu. Islam bukan hak milik orang melayu, sebagaimana Judaism yang hanya untuk orang2 Yahudi. Tapi bila islam tu dah dimelayukan, disatukan dan diamalkan mengikut sifat2 orang melayu, maka jadilah islam itu islam melayu, bukan lagi islam yang sebenar-benar islam. Sebab tu, ada orang non-muslim yang takut untuk memeluk islam kerana katanya, dia kena jadi melayu. Hah !! bukan aku menuduh sebarangan, dan bukan pulak aku nak menghina bangsa sendiri. Tapi itulah hakikatnya. Golongan yang membawa islam itu sendiri mengamalkan islam versi melayu, maka bagaimana mungkin terhasil “bayang2 pokok andaikata objeknya ialah kereta.”

Allahu’alam…


No comments: