Tuesday, September 30, 2008

secebis harapan di sebalik kekesalan..

hari nie, hari selasa..
hari terakhir kita berpuasa..
dah hari terakhir rupa2nya aku berpuasa..
besok dah nak sambut raya..

tadi sebelum maghrib.. lama aku berteleku..

ini doaku yang terakhir untuk ramadhan kali ini Ya Allah..
walaupun ramadhan kali ini sangat berbeza sekali,
tapi masih belum puas rasanya aku menikmatinya..

ada rasa kekesalan yang amat sangat dalam hati..
peluang berjumpa sekali lagi dengan ramadhan tidak aku gunakan sebaik mungkin..
terlalu banyak perkara sia2 yang aku buat berbanding ibadat..
padahal bulan ini bulan pesta ibadat..

Ya Allah, maafkan hambaMu Ya Allah..
kerana telah mensia-siakan lagi peluang yang Kau beri..
adakah masih ada peluang untuk ku bertemu dengan ramadhan Ya Allah..
ku mohon kepadaMU..
panjangkan umurku, ibu bapaku, ahli keluargaku, sahabat2ku, dan umat islam..
untuk berjumpa dengan ramadhan pada tahun hadapan..
tetapi Ya Allah, jgnlah Engkau biarkan kami mensia-siakan lagi hadiah Mu itu..

di hari raya ini..
jadikanlah kami hamba yang sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Kau beri..
dan janganlah Kau biarkan kami..
menjadikan raya ini sebagai titik akhir,
untuk segala ibadah yang kami jalankan pada bulan ramadhan..
sesungguhnya hari raya bukan hari berpesta..
bukan juga hari bersuka ria
melainkan hari untuk kita manusia..
menilai kembali segala kelemahan diri..
menghitung kembali, sejauh mana ibadah kita kepada Ilahi..

di hari raya ini..
moga aku tidak lupa, tidak leka dan tidak alpa..
segala apa yang aku ada..
semuanya milikMu Ya Allah..

Nikmat yang kau beri..
harapan yang ku perolehi..
kepastian yang ku temui..
semuanya...daripadaMU Ya Ilahi..

bimbing daku ke jalan yang Engkau redhai..
semoga penghujung hidupku..
kebahgiaan yang ku perolehi..
bukan hanya kebahgiaan di dunia Ya Allah..
tetapi ku lebih mendambakan kebahgiaan di akhirat sana..

ameen..


No comments: