Friday, May 1, 2009

langkah pertama..


tangan diangkat....
senyuman diukir....

namun, langsung tiada respon dari 'orang itu'..
jangankan senyuman, hatta bibir pun langsung tidak bergerak...

lalu, terdetiklah di hati...
"sombongnya orang itu..."

adakah ayat itu yang lahir dari hati ??

BAIK !!!!

situasinya begini....

kekadang, ketika melalui post2 guard, aku akan mengangkat tangan, sambil melontarkan senyuman. kekadang disertakan dengan salam...

namun, tak semua yang membalas 'sapaan' tersebut.

ada yang akan membalas balik dengan senyuman sambil mengangkat tangan.
kekadang ada juga yang membalas salam..

tetapi, ada juga yang langsung tak peduli. malah dilarikan pandangan ke arah lain..

kekadang terasa seperti tidak dihargai...
mungkin pernah terdetik di hati, tak perlu lagi menegur orang tersebut...
apa aku peduli. lalu sahaja di situ. pandang ke arah lain. habis cerita..

bolehkah kita berfikiran sedemikian ??
patutkah kita mempunyai perasaan begitu ??

berkali-kali aku mempersoal diri sendiri..
adakah kerana sekali sapaan kita tidak dibalas, langsung kita bertekad untuk terus tidak menegur..??

bukankah senyuman yang menyenangkan itu juga merupakan satu dakwah.
malah dikira sebagai sedekah...

manusia itu pelbagai..
ada yang mudah mesra..
pertama kali bersua, seolah-olah sudah berkawan lama.

mungkin yang tidak membalas teguran itu kerana tidak mengenali kita.
atau mungkin masih belum biasa.
atau mungkin hari itu ada masalah yang melanda.

SIAPA TAHU ???

biarlah apa juga reaksi orang terhadap kita..

PERSOALANNYA .....

adakah kita sudah memulakannya?
atau kita mengharapkan orang lain yang mula, kita menyusul kemudian...

dalam dakwah, seorang dai'e yang perlu memulakan langkah, mendekati mad'u..
kemudian, apabila sudah terbiasa, barulah mad'u itu akan senang untuk datang mencari dai'e yang pernah mendekatinya..

suatu hari, aku menaiki motorsikal di sebuah perkampungan nelayan. motorsikal dipandu perlahan. di hadapan, ada 2 orang pemuda baru memberhentikan kenderaan. aku bertembung muka dengan mereka sepintas lalu. tiada sebarang reaksi pada wajah masing2.

oleh kerana tersilap jalan, aku terpaksa berpatah balik, juga perlu melintasi pemuda sebentar tadi. mata kami bertembung. masing-masing memandang, seolah-olah melihat makhluk asing. wajah dibiar tanpa sebarang perasaan yang terpancar. terdetik di hati, "buat tak tau saja dengan depa." persepsi negatif mula bersarang..

aku cuba membuang perasaan negetif tersebut, lalu melontarkan senyuman seikhlas mungkin.

spontan.. daripada wajah yang kaku, terukir senyuman di wajah pemuda itu.. aku dapat melihat pada wajah pemuda itu satu perasaan 'tidak sangka'.. mungkin dia tidak pernah menyangka untuk mendapat 'sedekah' daripada makhluk asing ini.

aku sangat berpuas hati, bukan kerana berbangga. tetapi kerana bersyukur..

sebenarnya masih ramai di luar sana yang lembut hati mereka. wajah yang sekilas pandang tidak dapat ditafsir bagaimana sifat dan peribadi mereka...

itu baru senyuman, hati manusia sudah bisa berubah. apatah lagi jika kita datang dalam keadaan yang baik. bertutur dalam keadaan yang baik. memberi nasihat dalam keadaan yang baik. seperti yang dilakukan dalam LANDAS.

pepohon itu bergoyang dengan izin Allah, namun yang menyebabkan ia bergoyang ialah angin..

begitu juga dengan hati manusia. kita bisa menghembus 'angin' untuk 'membuai' pepohonan hati manusia.

angin lembut akan membuai dan mendamaikan hati.
namun, hembusan yang kuat dan ganas bisa menumbangkan hati, lalu hati itu mati.

semuanya bermula daripada kita...

adakah kita sanggup untuk memulakan 'langkah pertama?'..

selalunya langkah pertama ialah langkah yang paling sukar. seperti kanak-kanak yang baru hendak belajar berjalan. akan terjatuh berkali-kali. namun sekali langkah bermula, kita akan mampu untuk terus berjalan malah berlari...

selesai habis mesyuarat, aku terus menyertai sahabat-sahabat IPSI. praktikal dakwah non-muslim di Queensbay Mall. ini kali pertama aku terlibat. kaedah yang dibentangkan agak mudah. pergi mendekati non-muslim, berbual apa-apa yang berkaitan dan kemudian berikan 1 'gift' yang sangat menarik. terkandung di dalamnya ringkasan tentang islam.

aku bersama seorang sahabat mula berjalan. tingkat bawah habis dilawati. naik pula ke tingkat 1. sama juga, masih belum ada orang yang disapa. hanya mampu melihat-lihat gelagat manusia. sukarnya untuk memulakan bicara. lebih-lebih lagi, untuk berbicara tentang islam dengan non-muslim. sering teragak-agak untuk pergi atau tidak.

naik pula ke tingkat 2, kami ditegur oleh seorang perempuan cina yang hendak mempromosikan pakej CIMB. selesai dia memberi penjelasan, sahabat aku mula berbicara, memberitahu matlamat keadiran kami kepada perempun cina tersebut. aku hanya menjadi pendengar yang setia. mahu mendapatkan pengalaman untuk aku sendiri amalkan.

"OK, kita berpecah ya?" aku memberitahu sahabat tersebut.

masih ragu-ragu untuk bertindak, sehinggalah aku mendekati seorang promoter. dengan alasan untuk menjalankan 'survey', kami berbicara. beliau merupakan seorang kristian yang berpegang teguh dengan agama. malah menghormati agama yang lain. berbicara tentang islam dan terroris, jawapannya sangat memuaskan.

JANGAN MENYESAL...

tak rugi jika kita mencuba. aku yakin, semua faham dengan kata-kata tersebut. cuma, tak semua yakin untuk cuba mempraktik, termasuk diriku.

satu hari, aku terpaksa pulang awal ke rumah untuk menyelesaikan beberapa perkara sebelum outstation pada waktu malam. ketika itu aku masih di kilang, berpraktikal. aku memberitahu supervisor tentang perkara itu.

"You bagitau Boss la."

"aisey, perlu ka? tak payah laaa...." aku takut untuk meminta kebenaran daripada bos. lagipun, rekod aku bukanlah baik sangat..(tak buat hal pun)

"hmmm, tak apa lah. tak perlu balik." aku tetap enggan memberitahu bos.

"nak takut apa? call saja la." bos pada masa itu tiada di kilang.

"takpa2. nanti saja selesaikan." aku beralasan semata-mata kerana takut untuk memberitahu bos kerana aku yakin permintaan aku tak akan ditunaikan.

namun setelah berkali-kali dipujuk, akhirnya aku akur juga. dalam keadaan yang berdebar-debar, aku meminta kebenaran bos.

perbualan yang sekejap itu akhirnya membuahkan hasil...

kalaulah aku teruskan juga keengganan untuk tidak menghubungi bos, pasti aku tidak dapat pulang awal untuk menyelesaikan beberapa perkara sebelum bertolak pada sebelah malam....

tak rugi kan kalau mencuba...??

yang penting, kita sanggup memulakan langkah pertama...

kerana tanpa yang pertama, mana mungkin ada yang kedua dan seterusnya...

ALLAHUA'LAM....







No comments: