Thursday, June 11, 2009

BERWASPADALAH !!! BERJAGA-JAGALAH !!!


"Pakcik !! tandas tak ada air la...."

aku menjerit dari dalam tandas apabila terdengar bunyi tapak kaki seorang pakcik yang sedang membuat kerja-kerja di dalam tandas. ......

kerana terlalu lama menunggu sahabat yang tak kunjung tiba, aku terpaksa bergegas juga ke tandas kerana perlu menunaikan hak diri aku.


seperti biasa, sebelum mengunci pintu tandas, aku akan memeriksa dahulu air, dan lain-lain.

"Ok, air ada."
lalu....aku pun menjalankan tugas yang sepatutnya. selesai kerja, aku membuka paip..

"sudah!!" aku membisik dalam hati.


Yang keluar hanya sisa-sisa air di dalam paip getah. kemudian langsung tiada air yang keluar untuk kerja-kerja pembersihan.

aku menarik flush. ada air, tetapi terlalu sedikit. yang lebih penting ialah bersihkan diri sendiri, walaupun hak tandas juga perlu dijaga sebaiknya.

agak kalut memikirkan keadaan itu. hendak keluar senyap-senyap untuk mencari air di luar, mustahil dengan keadaan yang belum terurus. aku terdiam. fikir....fikir....

telefon sudah dua kali berdering. dua kali juga aku mematikannya semula....

diam lagi...masalah belum selesai. sahabat sudah siap menanti.

buntu...kaku...haru biru...

tiba-tiba aku terdengar bunyi tapak kaki seseorang di luar. aku fikir dia ialah pakcik yang bertugas yang terserempak dengan aku sebelum aku masuk ke tandas tadi.

"hendak panggil atau tidak..." aku berbisik. malu juga memikirkan keadaan aku ketika itu. tetapi, kalau hendak difikirkan malu, masalah tersebut takkan selesai. akhirnya aku akur.

"pakcik !! tandas tak ada air la.."

suara di luar menyahut. "ya ka? cuba tarik dua tiga kali."

"bukan, bukan.. paip air tak ada air." aku membalas.

"owh, paip sebelah ada air. cuba bukak paip dekat atas tu.."

aku pun mencuba. paip sudah dibuka penuh. airnya tak pula keluar.

"dah terbuka la pakcik. tak keluar jugak."

"sekejap, pakcik berikan air." lalu pakcik tersebut mengisi air di dalam baldi.

"OK, boleh ambil."

"pakcik boleh bagi dekat atas tak?" takkan aku nak buka pintu tandas dalam keadaan sebegitu.

pakcik itu pun menghulurkan baldi yang separuh penuh itu dari atas pintu.

"alhamdulillah..." aku berbisik dalam hati, lalu menjalankan kerja-kerja amal tersebut.

"cukup tak air tu?" pakcik tadi masih di luar. malah dengan baik hatinya bertanya tentang aku.

"cukup..cukup..terima kasih ya!!"

selesai semua kerja, aku pun keluar dari bilik kecil yang sempat menduga diri aku itu...pakcik masih di luar. kami berbual seketika, dan.....

tamat sudah satu kisah...

bukanlah tujuan aku menulis untuk menceritakan 'hal peribadi yang sangat peribadi'... tetapi, yang lebih penting ialah setiap perkara yang hendak kita lakukan itu, pastikan dulu apakah kemungkinan yang akan dan boleh berlaku.

walaupun aku telah memeriksa paip air terlebih dahulu, tetapi mungkin aku tidak betul-betul memastikan keadaan yang sebenar. akhirnya !! hampir-hampir membawa padah...

BERWASPADALAH !!!!

BERJAGA-JAGALAH !!!

:)







No comments: