Saturday, June 13, 2009

kisah NIPAH

Pernah dengar tentang VIRUS NIPAH ? Pernahkah anda tahu tentang virus tersebut? Pada waktu itu, aku berumur 12 tahun. Aku tak pernah mengambil tahu tentang wabak ini, sehingga semalam aku menonton national geographic channel yang mendedahkan tentang penyakit tersebut. Oleh kerana perjalanannya dan kisah virus ini sangat menarik, aku ingin berkongsi dengan semua apa yang aku dapat dan ingat daripada rancangan tersebut. Wabak ini berlaku 10 tahun yang lalu, iaitu pada tahun 1999.
Setelah beberapa kes dilaporkan di kampung Sungai Nipah dan menyebabkan kematian, kes ini mula dipandang serius. Asalnya virus ini disangkakan JE. Apabila virus ini dikaji dengan lebih mendalam, ternyata ia bukan JE kerana sifat virus yang bertindak ke atas sel tidak seperti JE. Virus ini dari jenis Paramyxoviridae.

Wabak yang belum bernama ini berpindah secara langsung daripada khinzir kepada manusia. Tidak seperti JE yang menjangkiti manusia melalui nyamuk.

Kajian yang lebih terperinci perlu dilakukan kerana virus tersebut belum dikenalpasti. Akibat kekurangan kepakaran dan teknologi, kes ini dirujuk kepada CDC, sebuah badan yang mengkaji tentang wabak yang berpusat di Amerika.

Hasil kajian lanjut, ternyata virus yang berupaya membunuh ini pernah menyerang Australia 5 tahun sebelumnya iaitu pada tahun 1994. Di Australia, wabak tersebut diberi nama HENDRA, sempena nama tempat mula-mula sekali wabak tersebut berlaku. HENDRA mula-mula dikesan apabila ia menyerang kuda dan menyebabkan kematian kuda-kuda di ladang, termasuk pelatih kepada kuda-kuda lumba tersebut.

Reservoir, ialah istilah yang diberikan kepada pembawa virus tersebut, tetapi pembawa itu tidak terkesan dengan virus itu. Usaha yang giat dilakukan untuk mengesan reservoir tersebut. Saintis terpaksa mengkaji hampir setiap jenis haiwan untuk mengesan reservoir, yang selalunya merupakan mamalia, tetapi hampir menemui jalan buntu. Petunjuk yang mereka ada ialah, wabak tersebut berlaku di dua tempat berbeza yang berjarak 800 kilometer. Mereka mengandaikan bahawa binatang tersebut mampu terbang dan mengesyaki ia merupakan kelawar. Ternyata kelawar merupakan ‘subjek’ yang selama ini dicari-cari.

Wabak HENDRA ini diterangkan kerana ia mempunyai kaitan dengan virus yang masih belum bernama yang berlaku di Malaysia.

Kajian yang giat dilakukan di ladang-ladang khinzir, tempat tersebarnya virus tersebut. Tindakan yang diambil oleh kerajaan ketika itu ialah menghapuskan ladang-ladang khinzir dan membunuh hampir 1 juta khinzir.

Apabila penyelidikan terperinci dilakukan, ternyata khinzir merupakan pembawa penyakit tersebut. Persoalan yang perlu dijawab ialah, bagaimana virus tersebut berjangkit kepada khinzir. Pasukan penyelidik mula mencari dari mana asalnya virus tersebut tersebar.

Petunjuk yang diperoleh membawa mereka jauh dari selatan tanah air, ke utara iaitu sebuah kampung tempat penternakan khinzir berhampiran Ipoh. Ternyata, khinzir-khinzir di ladang tersebut juga dijangkiti oleh virus yang diberi nama virus NIPAH sempena nama kampung Sungai Nipah, tempat mula-mula virus ini dikesan.

Seterusnya, untuk mendapatkan antivirus, para pengkaji perlu mengetahui apakah reservoir yang membawa penyakit tersebut. Berdasarkan petunjuk daripada wabak HENDRA, mereka mula mengkaji kelawar. Flying Fox, sejenis kelawar memakan buah terbesar di kawasan tersebut dijadikan sasaran. Dengan menggunakan jaring, mereka menangkap kelawar tersebut.

Hasil kajian, ternyata kelawar ini membawa bersama padanya virus nipah ini. Beratus-ratus kelawar ditangkap, dikaji dan dilepaskan semula, dan daripadanya 20 antivirus ditemui.

Persoalan seterusnya, bagaimana virus terrsebut berpindah daripada kelawar kepada khinzir? Dua jenis haiwan yang pada zahirnya tiada kaitan, tetapi berkongsi ‘penyakit’ yang sama. Bezanya, seekor tidak terkesan, dan seekor lagi jatuh sakit, lalu menyebarkan ‘barah’ tersebut kepada manusia.

Penelitian dilakukan di ladang, tempat khinzir yang berjangkit itu dipelihara. Kandang tersebut mempunyai pokok buah yang banyak. Selalunya, pengusaha khinzir akan menanam pokok-pokok buah sebagai pendapatan tambahan. Pada waktu malam, kelihatan kelawar buah memakan buah yang terdapat di ladang tersebut. Buah yang tidak habis dimakan akan dijatuhkan, dan sesetengahnya terjatuh, lalu memasuki kandang khinzir. Khinzir-khinzir tersebut memakan buah yang terjatuh, yang sudah dicemari oleh air liur kelawar yang mengandungi virus tersebut.

Khinzir jatuh sakit, lalu melalui air liur yang sentiasa meleleh, pernafasan, batuk, najis dan lain-lain merebak kepada manusia.

Satu lagi persoalan timbul. Bagaimana kejadian yang berlaku di utara tanahair itu boleh berpindah ke kampung Sungai Nipah di bahagian selatan yang akhirnya menyebabkan kejadian itu mula menular?

Hasil temuramah dengan pemilik ladang mendapati pemilik ladang tersebut mahu menamatkan perniagaan dan menjual khinzir-khinzir tersebut dengan harga yang murah, dan banyak yang dijual kepada pemilik kandang di Sungai Nipah. Dari sana pula, khinzir ini dijual ke seluruh negara.

Siapa sangka? Wabak yang membunuh lebih daripada seratus orang dan menjadikan negara kucar kacir serta menjadi seperti medan peperangan seperti kata seorang pemilik kandang asalnya berpunca daripada kelawar. Kelawar menyebarkannya melalui buah, dan daripada buah kepada khinzir, dan daripada khinzir kepada manusia.

Namun, itulah yang dikehendaki oleh Allah. Dialah Yang Maha Kuasa untuk menentukan segala-galanya. Pasti ada hikmah di sebalik setiap perkara yang berlaku. Pengajaran kepada manusia yang semakin hari semakin melupakan Tuhannya.

Seperti suatu ketika dahulu, negara diserang SARS. Ada yang mengaitkannya dengan tindakan kerajaan yang menutup sekolah agama rakyat, SAR. Kerana ingin menghapuskan SAR, Allah menghantarkan SAR(S). Tetapi itu hanyalah pendapat semata-mata. Allah lebih mengetahui apakah sebabnya sesuatu perkara itu terjadi.

Allahu’alam.....


3 comments:

Nur Farhana Abdullah said...

subhanallah..
sesungguhnya Dia berkuasa menjadikan sesuatu apabila mengkehendakinya..

ihsan said...

Memang dah nama babi.. Babi punya babi.. Janganlah makan babi.. jelas ayat pengharamannya dari Allah..

Tetapi, babi lah sebenarnya antara binatang yang banyak manfaat utk manusia.

Taukeh babi. boleh cepat kaya. Tulang babi, sangat produktif. Lemak babi, usus babi, dan bulu babi, semua boleh dimanipulasikan oleh manusia.. Itulah ujian dari Allah utk manusia dengan kehadiran babi..

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

rileks bro..jgn marah dekat babi..dia tak bersalah pun..kesian dia..

dah lah kena bunuh beramai2...

...kui3..
(bukan nak membela babi ek !!)