Friday, June 19, 2009

dambakan ketenangan..

Situasi 1:

Tiba-tiba sahaja, perasaan yang sudah lama tidak menjengah ke hati muncul kembali. Hati mula berasa runsing.

“zikir Hisyam, zikir. Buang jauh-jauh perasaan tu.” hatiku berbisik, memberi jalan keluar.

”astaghfirullah.....”

Alhamdulillah, tidak lama ia datang. Akhirnya ia pergi jua...


Situasi 2 :

Aku berseorangan di Petrosains. Kali pertama menjejakkan kaki ke sana walaupun sudah terlalu lama aku mengidamkan untuk berkunjung ke situ. Hampir setiap pameran dan ‘eksperimen’ aku cuba.

Terdapat satu alat yang sangat istimewa. Dengan memakai lilitan di kepala yang mampu mengesan isyarat elektrik dalam otak, tahap ketenangan diri dapat diketahui berpandukan bebola besi dalam bekas kaca. Permainan ini memerlukan 2 orang pemain. Masing-masing akan memakai lilitan kepala. Bebola besi tadi akan bergerak mendekati pemain yang ’tidak berada dalam ketenangan”. Maksudnya, siapa yang berada pada tahap yang paling tenang, akan memenangi permainan tersebut apabila berjaya menggerakkan bola besi tadi kepada pihak lawan.

Dengan bantuan seorang sukarelawan Petrosains, kami bertanding. Mula pertandingan, bola besi tersebut terus bergerak mendekati aku. Hampir-hampir sahaja masuk ke lubang yang akan menentukan kekalahan pemain. Aku tertawa melihat bola tersebut menghampiriku, walaupun hampir kalah. EXCITED !!!. Langsung tidak dapat fokus, apatah lagi untuk mencapai ketenangan.

Lantas, aku memejamkan mata. Mencari ketenangan. Lama kemudian, aku membuka mata. Bola besi itu semakin menjauhi aku dan pantas mendekati sukarelawan tadi. Masing-masing cuba tenangkan diri. Bola besi kekadang pegun, menandakan kedua-duanya berada dalam keadaan tenang.

Aku pejamkan mata lagi. Kali ini, bola besi tersebut terus menerus mendekati lawanku, dan akhirnya memasuki lubang. Aku menang !!

”tak aci.” kata sukarelawan tersebut.

”hahahaha..”aku hanya mampu ketawa, memikirkan saat kekalahan yang sangat hampir pada awal permainan.

”zikir...” aku menambah.

”lain kali, kalau lawan dengan orang lain, zikir banyak-banyak. Insyaallah boleh menang.” aku memberitahu rahsia bagaimana aku mampu menewaskannya.

’owh, patutlah...” dia membalas.


ZIKIR..........

Hati kita adalah milik Allah. Ketenangan, kebahagiaan, kesengsaraan dan setiap perasaan yang hadir adalah atas kehendak dan ketentuan Allah.

"Sesungguhnya dengan zikrullah itulah hati menjadi tenang" (surah al-Ra'du:28)

Allah telah memberi satu formula, bagaimana mahu mendapatkan hati yang tenang. Malah, zikir juga mampu membuang perasaan-perasaan yang kurang elok daripada terus menerjah dalam hati sanubari.

Zikir itu dengan hati. Sekadar melafazkan dengan lidah juga disebut berzikir, namun masih belum dapat mencapai hakikat sebenar zikir.

Zikir itu mengingati, maka INGAT tidak dapat dilakukan oleh lidah, tetapi dicapai dan dirasa oleh hati. Sebaiknya, berzikir itu dengan lafaz yang menyerap masuk ke dalam qalbu. Ketika itu, nikmat dan hakikat zikir itu mampu dirasai. Natijahnya, ketenangan, kesenangan, kebahagian.

Subhanallah….
Alhamdulillah…
Lailaha illallah…
Allahuakbar….





4 comments:

Anonymous said...

MasyaAllah!

Kagum, kagum...

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

Kagum?? untuk apa?

kagum dengan kekuasaan Allah...alhamdulillah..

Anonymous said...

Kagum dgn kekuasaan Allah yg ditunjukkan melalui zikir tersebut..

halawatul iman said...

salam perjuangan, salam dakwah, salam apex..he3

anak_kechil =)