Wednesday, March 26, 2008

sinaran masa hadapan

Alhamdulillah...


ahad lepas, baru saja selesai program 'Kem Bina Insan' anjuran bersama Jabatan Mufti Pulau Pinang, KRL dan PISA...program persediaan ke IPT untuk pelajar2 SMKA dan SMA di Pulau Pinang.. ..aku yg diberi peluang untuk menjadi fasilitator berasa sangat bertuah kerana dipilih oleh Allah untuk berada di situ..(walaupun datang lewat sehari-ada program lain)

Sebagai seorang yg bergelar fasilitator, jgnlah kita berfikir bahawa 'aku ke sana nak mengajar orang'...tetapi tetapkan niat bahawa ' aku ke sini untuk mentarbiyyah diriku sendiri'. dan itulah yg aku telah dapat...

Malam sabtu, aku sampai ke Kem tentera batu feringgi (tempat program)..bukan sbgai fasilitator lagi, tp sbgai ahli panel utk forum...ahli panel 'terjun'...'terjun' kerana menggantikan tempat seorang sahabat yg tidak dapat hadir atas sebab2 tertentu..

lama aku berfikir.......sudahpun aku hantar mesej kpd penganjur,"cukuplah 2 org ahli panel"....tujuan untuk mengelak diri kerana aku yg ditugaskan untuk mencari ahli panel pada malam tu..dan kalau xdak orang, maksudnya..... akulah yg perlu 'naik' mengisi kekosongan kerusi 'panas' tersebut…sebelum ni, aku x pernah menjadi ahli panel untuk forum, dan tak pernah terfikir untuk menjadi....so, tugas ni bg aku sangat berat...aku terus berfikir..........................................lama aku berfikir.............

dan akhirnya....nekad jawapanku kpd penganjur..."biar ana ganti'..
aku cabar diri.."kalau bkan skarang, bila lagi SYAM !!!!"....
dan alhamdulillah, smua berjalan lancar...( nasib baik forum ringkas saja..kalau panjang, mmg mati dibuatnya..)

apa yg aku dapat disini, bkn saja pengalaman menjadi ahli panel forum..ttp mengajar aku bahawa langkah pertama untuk melakukan perubahan, kadang kala sangat mencabar...dan kalau bukan kita yg mencbar diri untuk berdepan dgn cabaran itu, maka selama2nya kita xkan dapat berdepan, apatah lagi melepasi cabaran tersebut...

..........................................(chapter 1 -end-)..........................................

habis forum….aku sambung kontrak jadi fasilitator..perkara yang membuatkan aku seronok berada di sana, yang pertamanya dapat berjumpa dengan 'adik2' junior ex-SMKA Al-Irshad..(aku skolah tu dulu)..muda 3 tahun dari aku...bersemangat aku nampak adik2 tu...walaupun sekejap saja aku sempat bersama dgn adik2 tu, aku seronok sgt pasal dapat melihat sekelompok kecil 'produk' Al-irshad yg insyaallah bakal menyinar di masa hadapan...
dan yang lebih seronoknya, aku dapat berjumpa bukan saja ex-Al-Irshad, ttp juga bekas pelajar2 SMA dan maa'had..berbagai2 latar belakang dan sikap...

banyak perkara2 yang didedahkan kepada pelajar2 ni ttg suasana di kampus serta peranan mereka (termasuk kita smua) di kampus kelak..dengan berlatar belakangkan pendidikan skolah agama, tak sepatutnya apabila menjejakkan kaki ke menara gading, mereka ini sama saja dgn pelajar2 lain...maka mereka2 inilah yang perlu menjadi 'figure'2 penggerak dakwah di kampus2...perkara sedemikianlah yg ditekankan kepada peserta...

dan alhamdulillah, respon peserta sangat baik..aku dapat melihat pada wajah2 jernih para peserta, terdapat satu 'semangat' untuk menjadi seorang yg bergelar da'ie di IPT...

buat adik2 dan para sahabat, aku doakan agar kita smua dipilih oleh Allah untuk menjadi bukan sahaja penyokong agamaNYA, tetapi juga menjadi pendokong dan mata rantai, penyambung perjuangan menegakkan agama ALLAH di bumi bertuah Malaysia…..

Akhirul kalam….moga smua para sahabat sukses di dunia dan akhirat….

-end-



2 comments:

Anonymous said...

salamalaik..
ckp sal faci neyh, sy ada 1 pengalaman..
meh sy cite..
1st tym msok iium or uia, dh kna sit for fardu 'ain test..
alhamdulillah..sume soklan dpt dijwb dgn tenang..
lps 1minggu dpt rslt..
yg terkejutnyer sy dpt surat interview utk jd faci study circle or kalu kat skul dlu kta pnggl usrah..
mmg cuak gle..cz sy taw kat mana diri ini berada...
tym tgh tngu turn utk diinterview, sy tgk rmai bdk dq di kiri n knan amf..
lg la terasa kerdil diri ini dikelilingi oleh bdk dq yg mmg kta taw kemampuan dpa dlm mhafal quran..
masa tue, rsa cm xlyk je nk jdi faci..even dlu kat skul pnh jd naqibah..
tp, ALLAH dh merancang sumenyer..
sy diterima utk jd facilitator..
berbekalkan penglman dlu n sdkt ilmu, sy mulakan tugas as a faci..
msa 1st tym jmpa nk buah yg tua lbh 1thn, mmg nerves.
tp alhamdulillah..sy berjya harungi.
skrg dh 2sem sy jd faci..n evrything seems better..
stp hari sy ktkan dlm diri "ak msti berubah dlu, b4 nk tlg ubah org len".
so, kpd sume x-irshadian or yg still menuntut kat irshad, smoga kta sume menjdi insan yg berjya bkn sja di dunia tp di akhirat..
wslm

Anonymous said...

Salam..
Ustaz Hisham..
Nta mmg mantap..
Ana yakin dgan nta..
Caiyok22!!!
Ntalah pembawa perubhan di USM!!!
Takbir!!!