Sunday, July 27, 2008

hari ku untuk anda..


alhamdulillah...

selesai 1 hari yang meletihkan tapi menyeronokkan...
tambah pulak tengah demam n selsema..
moga2 demam n selsema tu jadi kifarah dosa2 aku yg banyak tu... AMIIN

hmm, pagi tadi seawal 8.30, aku dah mula bertolak ke kampus untuk ambil fasi2 bengkel motivasi kat sek teknik balik pulau.. siap kumpul semua, kami pun bertolak. 8 orang smua termasuk aku.. tempat yang nak dituju tak pernah aku sampai...walaupun anak jati pulau mutiara nie, sesat tu perkara biasa dalam hidup seorang pengembara.. akhirnya sampai gak kami kat STBP tu..



tugas kami hanya handle LDK, sesi suai kenal n luahan rasa serta sikit2 perkongsian pengalaman dgn pelajar2 vokasional elektronik..
wlaupun sekejap ja kami bersama2, tapi byk benda yg aku dapat tau..

Mostly, student vokasional ni bawah skit daripada teknik. Depa lebih kepada amali berbanding kelas teori. Aku cuba korek kehidupan depa kat sekolah tu. Ada jugak aku interview cikgu kat situ.

Bila aku tanya tentang akedemik, semua peserta dalam kumpulan (laki2 smua) tunduk malu. Kebanyakannya kata tak suka kelas teori. Dalam exam pun depa hanya skor kelas amali. Hmmm, aku korek lagi.... pasal mmg kami fasilitator ditugaskan untuk mencari masalah2 depa dalam pelajaran dan kehidupan kat sekolah.

“bila hangpa study?dalam kelas hangpa buat apa?”. aku tanya setiap sorang. Menakjubkan !! macam berpakat, 6 drpd 7 orang kta depa tidur dalam kelas. Waktu malam habis dengan bersembang kosong, n kadang2 ’fly’ keluar. So, bila depa study? Jawapannya tak study. Bila aku tanya cikgu depa, mmg cikgu depa mengaku, 60% pelajar lena dalam kelas. Cuba bayangkan... time exam pun depa tidur. So, bagi kertas kosong, dapat balik pun kertas kosong...

Itu satu hal. Bab akademik. Aku tanya pulak, sapa yang masih tinggal solat? Macam berpakat jugak, dengan jujur depa mengaku solat 5 waktu belum sempurna. Apatah lagi ibadah2 lain. Tak masuk lagi benda2 ’lain’ yang depa buat kat sekolah n kat luaq. Konklusi keadaan depa, aku bole katakan, sangat tak teratur.

Habis korek smua, aku pun bg la skit sebanyak, perkongsian pengalaman dll.. tak payah la tulis kat sini. Ada benda yg aku bgtau depa, tapi aku tak pernah bgtau sapa2 pun kawan aku yg lain...hahaha...

...................



Then, habis program, kami smua ke sunshine bandar baru...main bowling.. juga anjuran KRL… best.. kalau sapa2 berminat nak join prgram2 macam nie, just tell me Ok ???
Assalamualaikum..






Raudatus solihin..
Ahad 27 julai 2008
3.51a.m


No comments: