Friday, July 25, 2008

mengapa kamu berjuang ???

Assalamualaikum....

dah lama aku tak menulis.. rindu rasanya untuk aku menulis semula.. tapi masih belum ada topik @ tajuk yang mahu ditulis.. cuma mungkin aku boleh berkongsi pengalaman @ ilmu yang aku dapat dalam kelas semalam...Kelas isu semasa..

aku tak sempat untuk bersama-sama dari awal kelas pasal turut serta dengan kelas perbandingan agama yg di'handle' oleh Brother Kamarudin. habis kelas perbandingan agama tu dalam pukul 10.30 mlm, terus aku pergi ke kelas isu semasa.

slot akhir kelas isu semasa tu, kami semua ditanya oleh moderator....

mengapa kamu berjuang ???


soalan yang simple... tapi jawapannya terletak pada diri masing2. tapi sebelum tu, persoalan yang perlu dijawab ialah adakah betul kamu@kita@aku berjuang ?? dan dalam ruang lingkup apakah usaha yang telah kita lakukan boleh mengkategorikan kita sebagai 'berjuang' ???

Hmmm, berjuang di sini ialah berjuang untuk menegakkan agama Allah di muka bumi.. BESAR tugas tu bunyinya. tapi sejauh mana kita ada usaha ke arah tu mengikut kapasiti dan kemampuan kita.. tiada alasan untuk kita tidak bersama-sama melakukannya.

Andai kata kita seorang pelajar, maka mad'u atau sasaran kita ialah sahabat2, para mahasiswa/wi yang lain. method berdakwah???....pelbagai.

alasan sibuk belajar ?? takkan sampai tak ada masa langsung untuk tegur sahabat2.
alasan tak pandai berucap?? takkan tak ada kemampuan untuk edarkan artikel2 tentang islam...
alasan tiada sahabat untuk bersama2?? bukannya tak ada persatuan @ organisasi yang hendak ke arah tersebut..
alasan malas.... mmg tiada ubat untuk itu..

Hmmm, berbalik kepada soalan tadi.. aku petik balik jawapan2 dari peserta..

MENGAPA KAMU BERJUANG ????

- ada yang kata "saya berjuang sebab tugas saya sebagai hamba Allah"
- ada pulak yang kata sebab jika saya tolong agama Allah, nescaya Allah akan tolong saya..
- "ana nak capai satu title iaitu syahid. mungkin x berpeluang dapat syahid dengan cara berperang. tapi jika kita mati dalam keadaan kita sedang berjuang @ berdakwah, maka mati kita tersebut mati yg bernilai di sisi Allah. yg tu jawapan aku...

tapi aku tertarik dgn satu jawapan dari suami kepada seorang moderator yg x dak mlm tadi.. dia ni malam2 akan taip artikel2 yang berguna n buat s'thg sbgai sumbangan kepada islam.. bla ditanya, dia jawab.. "ana nak menggantikan masa para pejuang yang sedang berusaha bersungguh-sungguh melawan musuh Allah sehingga dengan asbab perjuangan mereka, kita dekat sini dapat tidur lena. maksudnya, biar dengan usaha dia tu, ada sumbangan kepada kemenangan islam. dan bila islam dah menang, boleh la para pejuang yang dok lawan musuh Allah (palestin dll) dapat tidur pulak..

walaupun mustahil benda tu berlaku dgn usaha yg sedikit tu, tapi azam yg sebegitu yang menjadi pemangkin untuk dia terus berjuang...

HHHMmmmm, mereka sudah !!!

Kita bila lagi...

Allah x ukur hasil yg kita dapat.. tapi Allah lebih pandang usaha yang kita buat..
Jadi sahabat2, jom sama2 kita jalankan tugas kita sbgai hamba Allah dan umat Rasulullah... kerana umat rasulullah ialah umat da'ie iaitu pendakwah dan bukannya umat 'abid iaitu org yg beribadah semata2...

untuk menjadi nabi.. mustahil...
untuk menjadi seorang wali.. jauh sangat..
untuk menjadi seorang ulama'... sedikit sangat yang mampu..
untuk menjadi seorang pembela agama Allah.. berjuang dan berdakwah mengikut kemampuan masing2.. semua orang mampu..

INGAT !!! jangan sampai kita tiada jawapan di hadapan Allah bila ditanya, apa yang kita dah buat untuk agama Allah semasa hidup... masa tu, tak sempat dah kita nak berjuang ya !!!

" aku menulis bukan kerna nama... kerna sifat kasih pada sesama insan, dan menyatakan kasih sayangku.. kita sama, semuanya sama..apa yang ada, hanyalah kehidupan..."

Allahu'alam..

Raudatus solihin
25 july 2008
12.47 a.m.

No comments: