Thursday, December 25, 2008

sudah bertunang ka???


“Hey Hisyam, U sudah ada girlfriend ka?”

“Haa !!!” terkejut aku tiba-tiba disoal dengan soalan sensitif tersebut.

“mana ada..Apa pasal U nak tau?” aku membalas.

“Habis, U sudah bertunang ka? Bagitau la...” Ishhh. Ke situ pulak. Mungkin kerana aku pakai cincin dekat jari manis kot. Kalau budaya orang arab, pakai cincin kosong di jari manis sebelah kanan, maksudnya sudah bertunang, kalau sebelah kiri maksudnya sudah berkahwin. Prof aku yang beri tahu. Allahu’alam.


“Hmmm, perlu ka bagitau?

Begitulah soalan yang muncul, ketika aku dan kawan-kawan sekerja sedang melakukan kerja-kerja pembungkusan di kilang tempat aku bekerja. Kawan yang bertanya merupakan seorang berbangsa cina. 2 orang lagi kawan, juga bukan muslim, serta 2 orang ‘auntie’ berbangsa cina. Semua perempuan non-muslim, kecuali aku.

“cepat la ! apa U nak malu.” Seorang lagi kawan mendesak untuk aku memberitahu status diri.

”OK, sebenarnya ................”

@#$%^&*

”Hmmm, U orang muslim tak boleh keluar berdua-dua ka kalau belum kahwin?”

”Ya. Sepatutnya macam tu lah !!”

”panggil sayang boleh tak ?” seorang lagi menyampuk.

”panggil sayang ? ish, tak boleh la...”

”panggil pun tak boleh?” dia mahukan kepastian.

”Hmm, sebenarnya tak elok la macam tu. Walaupun kita dah bertunang sekali pun, dia bukan kita punya lagi ma !!” aku menjawab.

”dan, kalau bertunang, tak perlu hebah bagitau orang lain pun.” aku menambah.

”aik ? kalau tak bagitau, macam mana orang nak tau yang dia tu dah bertunang.? Nanti kalau orang lain nak tackle dia?”

“Hmm, kalau ada orang nak tackle, bagitau la yang sebenar. Bukan apa, cuba tengok, kekadang artis bila dah bertunang, satu Malaysia diheboh. Then tiba-tiba tak jadi kahwin. Siapa yang malu? Dia jugak kan ?”

“owh.”

“tapi kan, kenapa I tengok ramai muslim yang keluar berdua-dua lelaki dan perempuan?” malu aku bila ditanya soalan seperti itu.

“sebenarnya tak sepatutnya la. Tapi.. ya lah. Kekadang tak semua yang ikut. Kadang-kadang ada orang buat kerana tak tahu. Kekadang ada juga yang tahu, tapi tak mahu. Tak boleh la kita judge agama tu dengan penganut dia kan?.” aku terpaksa mem’back-up’.

”Owh, U ni kira berpegang pada agama lah ya?”

“Hmmm, kita kenalah ikut. Tapi…” aku tak meneruskan kata-kata. Malu kerana banyak perkara yang aku pun tak dapat amalkan sepenuhnya.

“Kalau keluar berdua tak boleh, cakap sayang pun tak boleh, macam mana nak kahwin.”

”Hmm, tak semestinya kalau tak keluar sekali, tak boleh kahwin ma !”

“habis macam mana kenal kalau tak keluar sekali.”

Soalan tersebut sangat sukar untuk aku jelaskan, lebih-lebih lagi kepada non-muslim.

“Hmm, kalau nak ikutkan cara yang lebih baik, kena ada orang tengah.”

“Orang tengah?”

“OK, macam ni.” Aku terdiam sebentar sambil memikir ayat untuk menerangkan dengan sebaiknya, sambil tangan membungkus paket-paket kecil ke dalam kotak.

“cepat lah !! Orang tanya, U diam. Nanti tanya lagi, U diam lagi.” Aku dipaksa untuk meneruskan cerita.

“sekejap la. Saya tengah fikirkan ayat ni.” Aku membalas. “Orang nak cerita dia menyampuk.” Aku menambah.

“OK. Kalau U suka dekat seorang nie, U bagitau la dekat orang tengah. Orang tengah boleh jadi senior atau kawan U. Tapi mesti kena orang yang boleh dipercayai lah”

”Kalau U lelaki, then U bagitau lah dekat senior lelaki atau wakil lelaki. Lepas tu, wakil U ni akan bagitau dekat wakil atau kawan kepada perempuan tu. Lepas tu, baru wakil atau kawan perempuan tu akan bagitau dekat perempuan yang U minat tu. Tapi tak perlu bagitau siapa yang minat dekat dia. Bagi masa untuk dia berfikir. Kalau dia setuju untuk tahu siapa lelaki tu, baru wakil tadi akan beritahu.”

”lepas tu?”

”lepas tu, kalau dua-dua sudah setuju, baru dua-dua orang akan dipertemukan. Wakil dan senior akan ada sekali la. Masa tu baru perkenalkan diri masing-masing.Yang tu saya bagi contoh saja. Kalau tak setuju, tak ada lah.”

“Pointnya, yang sebaik-baiknya ada wakil. Bukan direct kepada perempuan tu. Sebabnya, kalau U pergi approach perempuan tu, dan dia tolak, mesti U rasa malu dan tak syok kan?”

“tapi kalau U bagtau orang tangah pun, U akan kecewa juga kan kalau kena tolak?”

“Sebab tu, orang tengah akan tanya dulu, dia dah ready atau tak. Kalau belum, tak payah la bagitau. Orang tu pun tak tau yang U suka dekat dia. Tak lah nanti U malu dengan orang yang U suka tu”

”lagipun, tujuan hubungan dalam islam, untuk berkahwin. Bukan untuk suka-suka saja. So, tak ready untuk kahwin kalau, tak perlu lah.” aku menjelaskan kepada mereka.

”kalau sudah jumpa tu, boleh keluar berdua lah ?” banyaknya tanya..

”tetap tak boleh keluar suka-suka. Dah bertunang pun tak boleh juga. Kalau nak keluar, kenalah ada teman. Perempuan perlu ada kawan yang teman. Lelaki tak perlu pun tak apa.”

”telefon dan SMS pun tak boleh?”

”telefon? Kalau tak ada apa-apa hal, tak telefon pun tak apa. Tapi nak telefon ka, nak SMS ka, buat saja lah. Perlu juga, kalau nak berbincang tentang hal-hal yang penting.

”dalam islam, tuhan suruh semua ni sebagai prevention. Kalau dalam Quran ada sebut, La Taqrabuzzina. Maksudnya jangan kamu hampiri zina. Quran tak sebut, jangan kamu berzina. U tahu kan zina tu apa? Tapi tuhan sebut jangan hampiri zina. Keluar berdua-duaan, lepas tu pegang tangan, lepas tu..apa jadi? Islam nak elak benda ni la.”

Mereka sekadar mengangguk. Auntie berdua sekadar menjadi pemerhati.

“Satu lagi, U orang muslim kalau perempuan kena pakai tudung kan ? I tengok macam-macam fesyen tudung ada. Ada yang pakai yang besar sampai tutup semua, ada yang pakai biasa saja. Macam mana ?”

“Tudung tu wajib pakai. Tapi macam mana nak pakai tudung tu, saya tak kisah sangat. Kalau dah pakai tudung tu, dah cukup baik. Tak kisah la tudung besar atau tudung kecil, yang penting pakai. Lebih baik daripada tak pakai langsung kan?

Kalau dalam Quran, Allah suruh labuhkan tudung sampai tutup dada. Ya lah !! walaupun pakai tudung, tapi kalau nampak dada, masih boleh naikkan nafsu kan ? tapi macam saya kata tadi, lebih baik pakai daripada tak pakai. Yang mana kena tutup, kenalah tutup.

“ Owh, jadi pakai tudung besar tu lebih baik lah? Macam kawan kita dalam kelas yang pakai tudung labuh tu, kira baik la.?”

“Hmm, kalau nak ikut suruhan tutup bahagian dada, lepas lah. Tapi apa fesyen pun tak pa.” aku membalas.

“ada yang tak pakai tudung tu, macam mana? U kena tegur dia lah. Dia macam moden sikit kan?”

“Hmmm, tegur tu kena lah. Tapi kena ada cara dia. Tak boleh kita terus pergi kata berdosa tak pakai tudung. Sebaiknya, kawan dekat kena tegur. Kalau tak kenal, tetiba kata macam tu, mesti dia lari. “

“tapi kadang-kadang ada yang ekstrim kan?”

“Ya, memng ada. Tak sepatutnya lah. Tapi yang salah tetap salah. Cuma cara tegur mesti kena dengan orang. Samalah macam solat. Saya pun ada kawan2 yang tak solat. Kena tegur perlahan-lahan. Kekadang diorang ikut, kekadang tak.

”tapi kalau mereka tak ikut juga?”

Tak apa lah. Sekurang-kurangnya kita dah bagitau.” aku menjelaskan kepada mereka.

”OWH..!!!”

Masing-masing senyap. Kami meneruskan kerja yang belum habis.....

Bukan mudah sebenarnya untuk kita menjelaskan sesuatu hal berkaitan dengan agama. Sebab itu, kita perlu sentiasa bersedia. Sesiapa sahaja boleh bertanya kepada kita. Lebih-lebih lagi non-muslim yang sentiasa menjadi pemerhati kepada kelakuan umat islam.

Penjelasan kita tersebut, perlulah ringkas dan mudah difahami. Jangan pula menampakkan amalan dalam agama sebagai sesuatu yang berat. Jika hukum tersebut kelihatan agak berat, selitkan pula dengan hikmah-hikmah dan kebaikan dalam pelaksanaan hukum tersebut. Jangan biarkan mereka tertanya-tanya sendirian mengapa perlu begini dan mengapa perlu begitu.

Aku harap, jawapan-jawapan yang aku beri tak mendatangkan fitnah kepada islam. Sesungguhnya, aku masih sangat lemah dalam hal ini.

Sesungguhnya hidayah itu milik Allah jua..

Allahu’alam...


8 comments:

Anonymous said...

salam...respek r kat nta coz blog ni bgus sgt. walaupun just crita pnglaman seharian tapi i can feel da diff. nk id ym leh x? leh chat n tkr2 idea take mine: aku_diakamu@yahoo.com

Anonymous said...

salam..a very interesting dialogue..yup, soalan2 yg sering ditanyakn oleh kwn2 yg non-muslim..i enjoy reading this entry..

ihsan said...

oo..patut nta tanya ana ari tu.. soalan yg memusykilkan ana. Tapi jawapan nta tu Ok.. semoga Allah menampakkan kt kwn2 nta tu hikmah yg tersembnyi.yg penting depa dah dengar. Hidayah milik Allah..teringat peristiwa pemandu bas ari tu, nak wat cmna.ssh nak fhmkn dia..

Unknown said...

good2.. teruskan berdakwah saudaraku =)

Anonymous said...

assalamualaikum....salam ziarah. saya suka dialog dan isinya. lebih dekat ke hati.=)

Anonymous said...

salam..nk comment jga..
cam menarik ja..smbil mmbungkus sambil bg crmah..

Anonymous said...

salam nak comment jga..
cam menarik.sambil bgkus sambil berdakwah...

Anonymous said...

sorang kawan non muslim saya pernah kata 'ppuan yg pakai stokin 2 sume alim'.lbh kurang can 2 la ayat dia.kbtulan sy pkai stokin (sebab kaki kan aurat,bkn sebab saya ni alim pun)..tapi ada 2,3 org kwn yg x pakai stokin at that time..ish x tau nk bg respon pe kt kwn non mslim 2.tkut nanti mengguris ati kwn2 yg x pkai stokin 2 plak....nmpaknya sy ni msh kurng ilmu...lepas ni kena lbh byk mncari ilmu..
srtikel yg bagus...!