Wednesday, March 4, 2009

DAKWAH NO. 1, AKADEMIK BUKAN NO2..KESIHATAN NO. BERAPA ??

“110 / 58…. Wah !! You mesti tak cukup tidur.” pegawai kesihatan yang datang ke kilang untuk membuat pemeriksaan kesihatan secara percuma terkejut melihat bacaan tekanan darah aku.

Kemudian dia menjelaskan tentang bacaan tekanan darah tersebut.

”120/80 ialah bacaan normal. Paling tinggi boleh sampai 130/90. dan paling rendah pun dalam 110/70. tapi You punya bacaan 110/58. sangat rendah looo..”

”hehehe..” aku sekadar mampu tertawa dalam kerisauan. Tak sangka pulak sampai macam tu.

Bahaya looo. You boleh pengsan kalau macam ni. You Ok ka ?? lelaki cina tersebut bertanya.

“OK saja. Sebelum ni, kalau saya check darah, OK saja. Dalam 120/80 lebih. Sejak kebelakangn ni, saya sibuk sikit. Selalu tidur lewat. Ada kerja ma !!

Aktivis gerakan islam pasti biasa mendengar ‘ayat penyedap hati’ ini.

“DAKWAH NO. 1, AKADEMIK BUKAN NO. 2”

Ya.!! Sepatutnya memang seperti itu. Malah akademik juga seharusnya menjadi agenda dakwah. Soal akademik jatuh, tidak sepatutnya disalahkan gerak kerja dakwah. Seharusnya diri sendiri yang harus dipersalahkan. Namun aku tidak mahu memperkatakan tentang itu.

Jika kemerosotan akademik dilihat satu isu yang penting oleh jamaah, bagaimana pula dengan kesihatan para aktivis jamaah? Adakah tidak harus dipandang sama tarafnya seperti akdemik dan kebajikan yang lain.

Jadi.. KESIHATAN NO. BERAPA ???

Salah sendiri atau salah siapa, aku tidak tahu. Namun, soal kesihatan ahli gerakan, terutamanya para pimpinan seolah-olah dipandang remeh.

Seorang sahabat pernah berkata :-

“kita di peringkat pimpinan harus mampu bertahan dalam mesyuarat sehingga jam 5 pagi.”

Ya. Kita orang muda. Memang mampu bertahan walaupun tidak tidur semalaman. Tetapi harus diingat, kesannya bukan sewaktu kita muda, tetapi apabila kita telah meningkat dewasa. apabila menjelang hari tua.
Pernah berlaku kepada seorang sahabat nabi. Beliau mengatakan bahawa beliau tidak mahu tidur untuk beribadah sepanjang malam dan mahu berpuasa setiap hari. Rasulullah melarangnya melakukan yang demikian, tetapi beliau tidak mahu mendengar nasihat tersebut. Akhirnya apabila beliau sudah meningkat usia tua, beliau langsung tidak dapat melakukan ibadah kerana kesan daripada ‘kerja kuat’ sewaktu muda.

Selepas rawatan kesihatan tempoh hari, pegawai kesihatan memaklumkan bahawa hati kita berehat antara pukul 11 malam – 3 pagi. Hati hanya akan ‘berehat’ jika individu tersebut dalam keadaan tidur. Tidur lewat menyebabkan hati tidak dapat berehat, lalu akan merembeskan enzim yang akan menyebabkan kecederaan pada hati.

Hmmm, sangat menakutkan apabila aku mendengar kenyataan tersebut. Biasanya, pukul 3 pagi, baru aku mula berbaring di atas katil. Malah, perlu bangun awal untuk solat subuh. Maksudnya, hati aku tak pernah sempat untuk berehat.

Aku masih ingat, bos pernah berkata :-

“you yourself don’t need the sleep, but your body need it.”

Jadi, kepada para aktivis gerakan dakwah sekalian, anda merupakan aset yang berharga kepada agama. Jangan pula kerana masalah kesihatan, kerja-kerja dakwah menjadi terhenti di tengah jalan.

Kepada pimpinan gerakan dakwah. Mungkin anda patut mengubah apa yang diamalkan sekarang. Kurangkan mesyuarat sehingga lewat malam. Dan jangan amalkan makan makanan yang berat pada waktu pagi. Menjadi kebiasaan untuk singgah di kedai-kedai makan selepas tamat mesyuarat.

Seorang ustaz penggerak dakwah di Penang sudah mula merasa ’penangan’ akibat selalu singgah ke gerai nasi kandar setiap kali habis gerak kerja sehingga awal pagi.

Sekadar mengingatkan sahabat-sahabat, terutamanya diri aku sendiri.....

Jika kita tidak mahu memikirkan tentang diri sendiri, fikirkan sama tentang orang lain yang berada di sekitar kita. Bos aku kata, kita perlu sihat untuk orang lain. Jika kita sakit, macam mana kita nak menyumbang untuk orang lain? (asyik-asyik bos yang cakap)

So... lepas-lepas ni, mesyuarat jangan habis lambat sangat ya ????
( sekali sekala tu, OK la...)


P/s :- artikel ni siap ditulis pada pukul 2.40 pagi... hehehe.
( sambil-sambil buat kerja la..urgent !!...)


http://www.healthoscope.org/if-you-dont-sleep-well-you-may-be-damaging-your-liver.php

http://livetolearntolive.blogspot.com/2005/05/take-care-of-mr-liver.html

3 comments:

Aku Bukan Umar Al-Khatab said...

Salam Hisyam... pernah jumpa sahabat dengan tekanan 224/126?... kalau nak jumpa marilah ke kampus kejuruteraan... rindu kat nta dan sahabat2... hehe

Anonymous said...

rupa-rupanya hisyam x sihat..

Unknown said...

Get a good rest and sleep little brother... you'll need to use your body MORE from time to time...