Friday, March 6, 2009

KELIRU....

Hari ini aku tak bekerja. Ambil cuti.

Kepala rasa agak berpinar-pinar. Tekak pula seperti dihiris dari dalam. Entah lah. Mungkin ‘penangan’ nasi kerabu semalam.

Alang-alang cuti, aku bercadang untuk siapkan tugasan-tugasan yang belum selesai. Sebelum tu, aku perlu pergi ke klinik untuk mendapatkan MC. Aku pergi ke Klinik USM. 2 jam menunggu giliran. Rugi rasanya masa.

Sebelum berjumpa dengan doktor, terlebih dahulu perlu berjumpa dengan pembantu kesihatan.

“ada masalah apa?” aku ditanya.

Lalu aku menjelaskan keadaan diri. Aku meminta pembantu kesihatan tersebut memeriksa tekanan darah. Lalu aku menceritakan tentang keadaan tekanan darah yang rendah semasa pemeriksaan yang lepas.

Katanya, bacaan tersebut tidak boleh dijadikan ’hujah’ untuk mengatakan bahawa seseorang itu sakit, mendapat tekanan darah tinggi atau rendah dll. Katanya, bacaan darah kita boleh berubah berkali-kali dalam sehari. Untuk menentukan bahawa seseorang itu ’sakit’ dan sebagainya, mestilah berdasarkan bacaan yang diambil berkali-kali, serta bacaan yang tetap.

Setiap orang mempunyai bacaan tekanan darah yang berbeza. Tidak semestinya bacaan yang rendah menunjukkan tahap kesihatan yang rendah. Terpulang kepada keadaan seseorang itu. Juga bergantung kepada aktiviti yang dilakukannya.

”kekadang, ada doktor dan pegawai kesihatan yang terus memberitahu pesakit berdasarkan bacaan awal. kemudian, orang akan terus percaya bahawa dia telah sakit.” pembantu kesihatan yang membahasakan dirinya sebagai makcik itu memberitahu aku.

Tak cukup tidur....

Makcik tersebut memberitahu. ”jika tidak cukup tidur pada waktu malam, pastikan sempat untuk berehat sebentar semasa tengah hari. Cukup sekadar bersandar dan pejamkan mata selama 10 minit. Pulang kerja, dan selesai solat, terus ambil makan malam. Kemudian letakkan kepala sebentar. Insyaallah, malam boleh teruskan kerja.”
Nasihatnya kepada aku, selepas aku menceritakan keadaan aku.

Hampir 15 minit kami bersembang, semunya berkisar tentang kesihatan.

Bukan keadaan diri yang hendak aku beritahu. Insyaallah sihat selalu. Cuma aku masih keliru dengan perbezaan ’cerita’ yang disampaikan oleh kedua-dua orang yang berada di dalam bidang yang sama.

Bila aku bertanya kepada Doktor Nina, doktor yang memeriksa kesihatan aku, jawapannya sama seperti makcik tadi.

Pegawai kesihatan yang datang ke kilang tempoh hari, mewakili sebuah makmal kesihatan, Syarikat yang menyediakan perkhidmatan Full Screening Test dll yang berkaitan dengan kesihatan. Syarikat swasta, semestinya perkhidmatannya berbayar.
Makcik tersebut memberitahu, mereka datang atas tujuan bisnes, jadi penerangannya juga untuk bisnes. Hmm, begitulah lebih kurang.

jika tiada ilmu, orang akan mudah percaya, walaupun bukannya suatu penipuan mutlak, tetapi sebenarnya bukan juga satu kebenaran yang mutlak. makcik tadi menasihatkan supaya mengambil tahu tentang perkara yang berkaitan dengan kesihatan. baca artikel-artikel yang ditulis oleh para pengkaji dll.

Hmmm, tak rugi rasanya aku 'ponteng' hari ni.

Tiada apa yang hendak dikomen....

Jika ada sesuatu yang boleh diperoleh, ambillah. Jika tiada apa-apa, jadikan ia sekadar bahan bacaan tambahan saja..

Allahu’alam...


No comments: