Thursday, August 27, 2009

ikut manhaj salafus soleh atau manhaj al-ikhwan???

aku mendapat SMS yang berbunyi :


"salam. ada ukhti tanya pengenalan islam masa kem tu ikut manhaj salafus soleh atau manhaj al ikhwan, manhaj aktivis.?"


aku tersenyum, namun sedikit kecewa apabila membaca mesej tu. lalu aku membalas :


"salam. sapa yang tanya tu? Ikhwan atau salaf, dua2 ikut Rasulullah jugak. islam yang ada 1 ja. kem ni bincangkan perkara asas tentang aqidah dan tak bincang nak ikut sifat 20 ka atau apa ka. mungkin sentuh bab gerakan islam. yang pastinya PMI bukan persatuan yang dok bincangkan perkara2 yang timbul perselisihan di kalangan ulama' tapi lebih bersifat gerakan. boleh bagitau dia yang tu."


Mungkin ada sesetengah orang yang tidak bersetuju dengan pendapat ini. Namun soal mengikut ikhwan atau 'salaf' bukanlah perkara yang paling penting untuk dipersoalkan.

Adakah ikhwan tersasar landasannya daripada pegangan salafus soleh? jauh islam yang diamalkannya daripada islam yang dibawa oleh Rasulullah, sehingga ada yang sanggup menyesatkan para pemimpinnya?

dan adakah 'salaf' yang wujud pada hari ini betul-betul mengikut landasan para salafus-soleh yang wujud pada 3 kurun terbaik yang disifatkan oleh Rasulullah.?

perkara sebagini jika terus menerus dibincang dan dibalahkan, maka islam tidak akan ke mana-mana.

pegangan Aqidah yang diamalkan oleh kedua-dua pihak tidak pun bercanggah dengan apa yang diajarkan oleh Rasulullah. cuma apabila wujud beberapa perbezaan seperti sifat 20, persoalan Allah itu di mana, penafsiran ayat-ayat mutashabihat dan lain-lain, ada pihak yang sanggup menyesatkan pihak yang lain.

umat islam masih membincangkan persoalan yang sama sejak berkurun lamanya sedangkan orang kafir semakin maju ke hadapan. dan SI DAJJAL terus merosakkan aqidah umat islam.

tidak dinafikan, aqidah merupakan perkara pokok dalam islam. tanpa aqidah yang sohih maka islam seseorang itu tiada makna. namun perkara apakah yang diperdebatkan sehingga sanggup menyesatkan.

pemimpin ikhwan memuja kubur?
ikhwan mengamalkan demokrasi yang tidak diamalkan oleh rasulullah?
golongan salaf menyifatkan Allah dengan sifat makhluk?
salaf memberi 'tempat' kepada Allah.?
membid'ahkan orang lain tanpa mahu menerima hujah pihak yang mengamalkannya?

masing-masing ego dengan pendirian masing-masing....

bukan tujuan untuk membahaskan panjang tentang perkara ini. takut lebih banyak silap daripada benar. namun, untuk menyesatkan mana-mana pihak, bukan itu peganganku...

salahnya pada orang yang mengamalkannya. bersikap lebih-lebih.!!!

dalam satu perjumpaan dengan sahabat2 di peringkat nasional, aku pernah memberitahu bahawa aku bersetuju dengan pandangan2 Dr. Asri tentang banyak perkara, lalu ada yang mula memandang sinis, melabel sebagai salafi / wahabi / Asriyyi.

apabila berada dengan kelompok-kelompok yang berpegang kepada pegangan 'salaf', mereka mengata-ngatakan pula golongan yang terlibat dengan harakah islam a.k.a mengikut 'manhaj ikhwan'. tidak syar'ie, tidak ikut sunnah, bid'ah dll...

akhirnya, ada pihak yang mengambil keputusan menjauhkan diri daripada mana-mana pihak. jauhlah dia dengan islam...PUAS HATI SEMUA.!!!

sejahterakan hati....

mana-mana kelompok yang diikut, jangan 'EXTREME' !!!

jangan mengambil 100% tanpa ada sebarang tapisan dan tidak mahu langsung menerima pandangan yang lain. islam itu dengan kefahaman. Amalan islam itu dilakukan atas dasar kefahaman, bukan ikut-ikutan, terutamanya bagi mereka yang terlibat dengan mana-mana gerakan @ kumpulan islam.

pernah aku mendengar ceramah yang mengata-ngata tentang ikhwan, tetapi bila diselidik apa yang dikatakan itu bukanlah apa yang sebenarnya diamalkan oleh pemimpin tersebut.

pernah juga aku membaca buku yang mengutuk dan menyesatkan golongan 'salafi/wahabi' dengan mengambil pandangan2 ulama' besar seperti ibnu hajar dll, tetapi apabila dikaji, ucapan itu tidak pernah diucapkan oleh para ulama' tersebut.

berdusta untuk menegakkan pendirian sendiri. betapa hinanya golongan seperti ini..

jangan mudah melabel orang lain. ambil tahu pandangan dan hujah setiap pihak sebelum melabel. atau diamkan diri dan jangan cakap banyak jika malas untuk ambil tahu... itu lebih baik.

ayat yang paling bongkak pernah aku dengar ialah "kita lihat nanti di akhirat siapa yang betul..."

ingat..dalam dunia ini, BUKAN KITA SAHAJA YANG PALING BETUL !!!!!!


P/s : komen yang mahu mengutuk dan menyalahkan mana2 pihak tidak akan dilayan. aku tidak berminat untuk membahaskan tentang SALAF vs IKHWAN... jika sesiapa berpegang dengan mana2 pihak, berpeganglah dengan kefahaman anda. Yang penting, jangan sesekali meninggalkan perjuangan islam. semoga sejahtera dunia dan akhirat.

2 comments:

CyberTaz said...

eh ko ikhwan ker PAS ,...huhu

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

ikhwan ?? ada ka kat M'sia ??

PAS ??
Hmm, ok jugak tu..
better than............