Sunday, January 31, 2010

Alhamdulillah - selesai satu perkara!!!

"Uncle...!!!" aku menyapa Mr Ooi yang sedang menunggu aku di restoran Khaleel.

"Ya..ya... order what U want to eat." Mr Ooi memperlawa aku makan.

"Its OK Uncle." aku menolak, malu-malu kucing pulak.

"No, no...hey! ambilkan dia nasi, kasi taruk itu ayam, sayur, tauhu...letak sotong juga..." Mr Ooi menyuruh seorang pelayan mengambilkan nasi untuk aku.

"takpa,takpa...saya tak makan sotong." akhirnya aku sendiri yang pergi ke kaunter untuk mengambil nasi.

"haaa, how about your hand? semua OK ka? have you see the doctor? USM got clinic right? U can sleep ah last night?"

"No Uncle. I didn't see the doctor. There, this clinic also panel of USM. Just letak minyak saja tadi. Badan, tangan dan kaki bengkak-bengkak sikit. But its OK."






"haaa.. makan!!!"

"Uncle tak makan ka?" segan pula makan seorang diri.

"sudah..sudah."

"OK, so semalam I've discussed with my wife. She said that U are just a student. So, she say its OK lah."

"So, you don't need to pay anything. You just repair your motorcycle." tertunduk aku, terharu mendengar kenyataan Uncle tadi.

"besides, you are a nice person I see. kelmarin pun you cakap baik." malu aku mendengar kenyataan tersebut. (betul ker baik?)

"How much the cost to repair your car, Uncle?"

"Hmmm, the lamp only...it's about Rm800. then i need to paint it back, and so on..."

dalam hati aku berkira-kira. hampir mencecah RM1500 jumlah yang Uncle kena bayar untuk baiki keretanya. Aku rasa sangat bersalah.

"So, how about the Insurance? Uncle tak nak claim kah?"

"I can claim the insurance, but it is very complicated. So many procedures. So i've decide not to claim. Its OK. It is not about the money."

"Owh, sorry uncle."

" I didn't tell this to my parent. Tak nak nanti mereka risau. lagipun Its about money kan? So, i don't want to ask from them."

"Hah! you see. You are nice person. I didn't misjudged right? Ya lah. nanti mereka risau. Ask you so many thing. Your parent kerja apa?"

aku ceritakan sedikit tentang keluarga aku kepada uncle...

"you student tahun berapa?"

"tahun 4 uncle. Final semester."

"See, U sudah final year. Kalau you kena bayar, nanti you kena fikir pasal duit lagi, study lagi. That's why we decide not to ask you to pay. Your loan is enough ka every semester."

"this semester kami ada problem sikit dengan loan PTPTN. the whole batch still don't get the loan." aku ceritakan sedikit masalah yang kami hadapi, dan juga masalah sama yang dihadapi oleh pelajar-pelajar yang mendapat status P1 (PNGK bawah 2.0)

"Ok, you tak perlu fikir pasal duit, so you must study hard." aku hanya tersenyum mendengar nasihat Mr Ooi.

"Hmmm, you ambil what course?"

"Food Technology uncle."

"hhmm good course isn't it."

"OK, I have a suggestion. After you graduated, U buat bisnes nasi lemak. Komersial nasi lemak. You learn about food, so you know how to preserve it right? sekarang ni belum ada lagi yang buat. You can market it to the restaurant, like this. nobody doing it, doesn't mean cannot do right?" aku tersenyum sambil mengiyakan pandangan uncle tadi.

banyak perkara yang kami bincangkan tengah hari itu. Mr Ooi memiliki sebuah syarikat menjual alat menjimatkan tenaga di Pulau Pinang. Dia tinggal di Ivory, berdekatan dengan USM. Anaknya belajar di Unimas setelah gagal mendapat tempat di USM. kelmarin sewaktu berlanggar dengan keretanya, dia dalam perjalanan pulang selepas menghantar rakan anaknya ke USM.

dan aku bersyukur sangat-sangat. Allah telah mempermudahkan urusan aku. Pasal motor, tunggu dululah. Biar masa yang menentukan. So, sekarang ni, nampak gaya kena berjalan kaki lah ke mana-mana...

Uncle pulang...

aku habiskan nasi, lalu berjalan pulang ke kampus. Dalam perjalan, aku memikirkan kembali peristiwa yang berlaku. cuba kaitkan dengan hidup aku, lalu cuba kaitkan dengan rahmat Allah kepada manusia, kaitkan dengan semua. baru aku terasa bahawa nikmat dan rezeki Allah itu bukan dalam bentuk material semata-mata. tiada wang juga boleh senang bukan? Nikmat ketenangan dan kesenangan itu sebenarnya lebih berharga.

kelmarin, setelah aku 'tergolek' di tepi jalan, hati aku tidak pula merasa 'takut' atau gementar.(kecuali beberapa detik sebelum berlanggar). setelah Uncle keluar daripada kereta, tidak pula rasa 'cuak' melihat mukanya walaupun sedikit berdebar menanti apa yang bakal terjadi. Tapi alhamdulillah, walaupun pada awalnya banyak persoalan dilontarkan, tapi aku masih mampu tersenyum melayan setiap pertanyaan.

tambahan pula berlaku di dalam kampus. banyak kenderaan lalu lalang di jalan utama. malu? aku tinggalkan di tepi...buat seolah-olah tiada apa yang terjadi. Nasib baik ada seorang sahabat yang berhenti, manawarkan pertolongan. walaupun ada juga yang hanya lalu, dan melihat...lalu terus bergerak ke hadapan. Mungkin tidak perasan aku yang berada di situ. tak mengapalah.... semua itu tidak lagi penting.

apa yang penting ?

KERJASAMA.......!!!!!

2 comments:

Unknown said...

aku ada dengar satu kata-kata

"kasihi makhluk di muka bumi, maka yang di langit juga akan menyayangi mu"

hang rajin 'kasihkan' kepada yang lain, dan juga mungkin berkat dengan solat n sabar yang selalu jadi amalan, sbb tu Allah mudahkan. hehe..

selamat bergelumang dengan FYP. hee

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

macam perli ja???

rasanya aku ni antara spesies paling 'jahat' di kalangan orang sekeliling aku...

tapi perlu bersangka baik dengan Allah dalam setiap perkara.///