Saturday, June 21, 2008

AKU, DIA DAN 'DIA'


Allahakbar !!!!

20 jun 2008. lebih kurang pukul 10.30 mlm aku naik bas dari Sg. Petani nak ke KL. Bas tu singgah jap kat Butterworth. Tengah dok layan sorang2, tiba2 sorang laki nie mai dekat aku. Dalam keadaan lalok, dia mintak nak pinjam handset aku. Katanya bateri habis. Dia nak telefon ’sayang’ dia. Dalam keadaan penuh ragu2, aku bg la jugak..Kesian punya pasal.ni satu masalah aku, cepat sangat kesian kat orang So,dia tukaq sim card. Then, siap pasang, aku dok kat depan dia. Nak halang, takut2 handset buruk kesayangan aku tu tetiba kena bawak lari.

Dia sembang la dengan ’sayang’ dia. Pastu dia pass handset kat aku, suruh aku cakap dgn ’sayang’ dia..aku amik la...suara laki. Rupa2nya yang tu adik ’sayang’ dia. Laki tu nama Hakim. Dia mintak aku jaga laki kat sebelah aku ni. Sampai Butterworth, dia suruh aku bgtau laki tu.. aku dah mula pelik, tapi ”hmm, insyaallah”... amanah orang dah bagi. Mesti ada s’thng wrong.. habis call sayang, dia mintak nak call tok dagu. Che wan nama betulnya. Tok dagu tu gelaran pasal dagu dia panjang. Aku dengar la dia sembang.
”che wan, tolong saya, saya jadi bodoh...dia ulang beberapa kali. Saya tak tau nak buat apa nie.” hhm, sudah..awat pulak ni..???

Habis sembang, dia bg balik handset kat aku. ”terima kasih. Hang tolong jaga aku ya???”.
Insyaallah aku kata. Aku tak tanya apa2 lagi..dok sat, dia mula sembang.. dia bagitau aku yang dia sakit. Ada orang buat sst kat dia. Dia kata dia jadi macam orang bodoh. Tak tau apa2. pastu dia tanya aku..”hang bole pulih aku tak??”. Aku kata aku tak tau..kesian aku tengok dia...aku mintak dia tenang. Selawat banyak2..aku syak dia ni kena santau @ ada ‘benda’ masuk dalam badan dia..Allahua’lam.

Dia ni, kejap2 aku tengok, macam orang dok bersilat. Tangan dia dok pusing2, kejap2 jadi terketar2. then dia macam tolak sst dari atas kepala dia sampai kaki..Bas tu agak kosong. Aku sorang ja yang tau pasal dia. TIBA2...........

Suara dia berubah...Slow ja.. dia pandang tepat kat mata aku... “JANGAN TAKUT..JANGAN TAKUT...AKU NAK BANTU DIA”.... dia cakap kat aku...

PERRRGHHH, seram wooo... tapi aku buat selamba.dalam hati Ya ALLAH, tolong la... time dia cakap macam tu, aku buat2 tanya dia.... nak tolong sapa?? Dia tak jawab pun. Dia renung lama kat aku.. aduss mamat nie.. aku tak faham la...

Then, aku pegang kepala dia..baca apa yang aku tau, pastu hembus kat kepala dia.. (macam bomoh daaa...). dok sat, dia ok balik.. tapi masih bodoh2 lagi.. aku pun tanya la.. “siapa tadi tu??”. Dia tak jawab. Tapi dia ada kata sesuatu pasal panglima hitam. Pastu dia kata dia ada pendinding. Hmm, pendinding apa la plak.. dinding bas ada la...

Bila dia dah tenang sikit, aku mula interview dia. Katanya nama dia Ridwan. Panggil Wan. Asal Kinta, Perak.Dia belajaq kat IKBN Kuala Perlis, amik jurusan landskap. Katanya dia dari Perlis nak balik ke Perak. Tapi dia pun tak sedaq macam mana bole turun kat Sg. Petani. Dia kata macam ada ‘orang’ yng suruh dia turun. Dia jadi bengong dok fikir benda tu.. Mungkin takdir kot. Allah nak temukan aku dengan Wan ni..

Aku korek lagi. Dia kata kat IKBN dia ada group batin. Dia belajar ilmu batin, and dia kata dia boleh tafsir sst. Aku tak berapa faham. Tapi layan saja la... Wan kata lagi, mungkin ada orang yang dengki kat dia dan buat macam tu kat dia..

“hang tolong jaga aku ya??”. dia kata kat aku lagi.. aku kata, ”insyaallah, time orang susah, aku kena bantu pasal nanti time aku susah, aku harap Allah bantu aku.” dia pun sambung, hmm, kita orang melayu kena tolong-menolong. Pastu aku kata betul, orang islam kena tolong sedara dia... then dia pun sambung, ya, orang islam kena tolong... cara dia cakap macam budak tadika cakap.. sepatah2 disulam ayat2 skema..

Terjah !!! aku tanya dia lagi. Sebelum nie penah ka dia jadi macam ni??dia kata pernah. Aku tanya balik, dia ni ada blajaq apa2 ilmu silap ka?? Dia kata dia tak blajaq ilmu silap. Bukan apa, kot2 la pasal ilmu yang dia blajaq ka jadi macam tu. Sebab tu aku tanya dia. Then aku bgtau dia. Kalau kita nak blajaq sst, check dulu. Betoi ka, salah ka..pastu aku bgtau dia lepas ni pegi jumpa ustaz tanya pasal ilmu yang dia blajaq tu.. dia diam saja…

Bas dah nak sampai Butterworth. Aku bagitau dia. Dok sat, tangan dia ketar lagi. Macam tadi gak, habis pusing2 tengkuk dia, dia sedar balik…sepanjang perjalanan tadi, dia macam orang ‘bodoh’ tapi skarang dah ok. Dia bagitau aku yang baru dia rasa macam diri dia sendiri. Pastu dia tanya aku. “asal mana??”...Aik ?? baru kejap tadi masa dia dalam keadaan lalok dia tanya kat aku yang aku ni asal dari mana.. dia tanya pulak. Takpa la..aku jawab saja la.. pastu dia tnya aku. Hang ka yang jaga aku tadi ????????????

Punggah, yang dari tadi aku dok sembng dengan dia tu apa ?? Sah dah!!!!! aku sembang dengan sapa tadi...???..HMMMM... Ko fikir la sendiri bak kata Nabil....

Sampai kat butterworth, aku call kawan dia si Hakim tadi tu.. suruh mai amik kat bas.. dia pun turun la dari bas lepas ucap terima kasih banyak2 pasal jaga dia tadi.. pastu Hakim ni naik atas bas jumpa aku.. dia kata terima kasih bebanyak pasal jaga si wan nie. Then dia cerita kat aku.. ”sebenarnya Wan ni dok berubat orang... yang kena rasuk @ bela ’benda’ tu. Dan ada orang yang mintak si Wan ni simpan ’benda’ tu kat dia. So, wan nie simpan dalam badan dia. Sebab tu jadi macam tu.. dok sat2, benda tu keluaq la... lebih kurang macam tu la, kata Hakim..

Huhu, maksudnya, tadi aku berhadapan dengan ‘benda’ tu la ek ??/ Allahua’lam….
Tapi apa2 pun aku bersyukur sangat2..

Pertama : Allah bagi aku peluang berhadapan situasi macam ni.
Kedua : Allah bagi aku peluang untuk tolong orang yang tengah susah.
Ketiga : Allah dah lindung aku dari perkara yang pelik2.. mana tau tetiba ja ‘benda’ tu nak pindah ‘rumah’.. tak pasal2 plak.......ALHAMDULILLAH....

“Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan” – Ar-Rahman-

00.30 A.M
21 JUN 2008
ATAS BAS KE KL
KAT MANA ENTAH...

No comments: