Monday, June 16, 2008

sekolah memandu..



Dalam perjalanan pulang dari stesen bas, aku melintasi sebuah sekolah memandu.. macam biasa la, mesti ada orang yang sedang buat latihan memandu. Aku perhati sekejap, pastu teringat time aku nak amik lesen masa muda2 dulu.. bosan betul.. al-maklum la, tak sempat buat praktikal, dah pandai memandu..huhuhu..riak plak.

Hmmm, bukan tu point aku.. Cuma yg aku nak sentuh kat sini ialah sistem pembelajaran kat sekolah memandu..kalau dalam surah as-saff ada sebut ”mengapa kamu katakan sesuatu yang tidak kamu lakukan?”....tapi kat sekolah memandu plak, ”pasai pa la hangpa ajaq sesuatu yang orang tak buat langsung.”.. faham ka ???

Hmmm, bukan apa. Kadang2 lawak gak.. time aku blajaq naik motor dulu, macam2 depa ajaq.. nak kona(belok) kalau, buat isyarat tangan, pusing2 ke belakang, ke depan... pastu bila nak berhenti, goyang 3 kali..then angkat tangan macam nak angkat sumpah... Aduussss !!!! dah tu paksa buat plak.. tak buat kalau potong markah. Tension aku...

Yang lebih men’tension’kan, orang yang dok potong markah tu, tak penahnya buat isyarat2 pelik tu masa naik motor. Sama la yang dok ajaq kat dalam kuliah tu. Suruh buat macam2, tapi macam la depa praktik atas jalan raya.. Cuma kadang2 ada la jugak hamba Allah yang dok guna isyarat tangan kalau nak belok. Tapi tak la pulak pusing2 ke depan n blakang.. kalau nak berhenti lagi la..tak penahnya dok angkat sumpah tengah jalan. Mati orang belakang dok gelak...


Sebab tu aku sentuh pasal sistem pembelajaran. Bukannya depa tak tau benda alah tu orang takkan buat, dan depa pun takkan buat. Tapi still dok ajaq benda (bid’ah) tu..huhuhu. bukan nak marah dan salahkan mana2 pihak yeee!! Cuma pihak berwajib kena la kaji sikit pasal tu.. takkan nak teruskan dengan sistem lama yang tak relevan dengan zaman sekarang.

Tu ja yang aku nak sampaikan.. ada komen kalau boleh tulis... tq.

No comments: