Saturday, June 14, 2008

Sahabatku seorang MAT SALEH




Assalamualaikum….

Hmm, kali ni aku nak cerita kat kawan2 pasal sorang kenalan ‘mat saleh’ ni. Devin namanya. ‘Made in’ Iowa, USA... umur 22 tahun, amik course Engineering kat kolej kat tempat dia tu…Menarik sebenarnya untuk dikongsi bersama2.

Kalau tak silap, aku kenal ngan Devin nie masa SEM 2. masa tu aku dok kat desasiswa restu (asrama) lagi. Satu hari tu, kawan aku ajak pegi bilik dia. Nak bawak jumpa seseorang katanya. Sampai saja kat bilik kawan aku tu, maka terjumpalah aku dengan devin ni dengan sorang lgi kawan dia nama Paul. Diorang tengah sembang2 pasal agama. Kalau nak tau, si Devin ni orang yang berpegang teguh pasal kristian. Diorang ada tukar2 buku islam dengan kristian. Mula2 aku dok syak depa nie pendakwah / pendakyah kristian. Tapi tak kisah la..Rancak kami sembang pasal dua2 agama. Islam dan kristian.

Mula dari bilik tu, maka bertambah la kawan aku dari spesis ’mat salleh’. Sejak dok kat USM ni, yang ramainya pak arab… Dan hari berikutnya, aku dan abdullah (room-mate @ course-mate) aku bawak si Devin dan Paul ni jalan2 ( naik motor laaa) sekitar penang. Then kami pi shopping kat chowrasta dekat2 KOMTAR…macam2 benda dia beli. Papan rehal, ukiran Allah pun dia beli (tapi tak beli la ukiran Muhammad), dan baju raihan.. lawa siot dia pakai….

Habis shopping, kami keluar la.nak pegi solat jap..so singgah la kat masjid...guess what ¿?? Si Devin ni mintak nak solat sekali dengan kami..So, tafaddhol..tapi kawan dia Paul tak nak...So, siap amik wudu’, kami pun solat la…. Dia punya solat lengkap..cukup sifat..Ya Allah, sesungguhnya hidayah tu milikMU…..

Nak dipanjangkan cerita, hujan turun daa…. Lebat macam nak banjir…maka terdampar kami berempat kat masjid tu… nak buat apa ¿?? Sembang saja la…masing2 terlentang atas lantai… sambil dok kupas buah salak busuk...haMPEH betul... jual buah busuk kat aku….

Banyak lagi cerita….tapi perkenalan pertama cukupla sampai situ…Devin dengan kawan dia ni balik la ke USA
....................................................................................

Lama aku tak dengar khabar Devin ni..pak lah ada la dok contact guna email...........

Tetiba satu hari, dia muncul balik kat malaysia nie...kali ni dia mai sorang..cuti Summer katanya... dia dok kat rumah coach dia… busssiess man..kerap gak dia mai rumah… sembang2, makan2, borak2 dll lagi.. pernah sekali dia tidur kat rumah sewa kami… malam tu kami tengok filem Iron Man sampai pukul 2 pagi..huhuhuu..



Malam tadi (12 jun), kami buat kenduri kat rumah sewa… sekali dengan bakal fasilitator2 muslimin untuk bengkel kecemerlangan pelajar islam penang…. Hmmm, bole tahan makanan malam tu… main menu, DURIAN…huhuhu.. sesetengah mat saleh anggap durian ni taboo, tapi devin selamba ja makan.. habis makan, kami pun amik la gambaq kenang2an...lepas tu, tutup majlis...semua bersurai..

Moral value, luaskanlah kenalan kita… at least boleh improve your English ( tengok !!!kan da cekap..huhuhu)

Hmmm, besar harapan aku untuk lihat sahabt sorang nie jadi saudara muslim kita…. Jadi sahabat2 ku sekalian, JOM !!! doakan sama2 ek ???



“Ya Allah, sesungguhnya Engkau memberi hidayah kepada sesiapa yang Engkau kehendaki dan menarik hidayah daripada sesiapa yang Engkau kehendaki…. Kekalkanlah hidayah Engkau dalam hati2 kami dan kurniakanlah hidayahMU kepada sahabat kami Devin ni.. sesungguhnya Engkau Maha mengetahui apa yang tak kami ketahui…AmiiiiiN”

1 comment:

Its ME said...

Saya ajak kamu ke blog saya
Healthy wealth di sini
http://theinnozablog.blogspot.com