Saturday, February 14, 2009

dari kekasih untuk kekasih..

besok 14 februari 2009...

seluruh dunia akan menyambut 'hari memperingati kekasih' atau Valentine's Day.

aku tak ingin memperkatakan tentang sejarah Valentine's Day yang disambut juga oleh masyarakat islam yang hanya tahu 'mengikut' dan sujud menghadap kiblat si kuffar kerana telah banyak diperkatakan.



aku membuat rondaan di sekitar dewan kuliah di USM pada waktu pagi. tak sempat untuk masuk ke kampus pada waktu siang kerana berpraktikal. malam ada aktiviti lain.

sempena 'hari memperingati kekasih' ini, ada pihak yang mula mencari keuntungan dengan menyediakan khidmat 'penghantaran hadiah terus ke bilik yang tersayang'. 1 kaunter dibuka di foyer dewan kuliah. beberapa poster dilekat daripada pihak yang berbeza, juga untuk tujuan yang sama.

perkara yang ingin dibangkitkan, bukanlah pihak-pihak yang mengambil kesempatan sempena hari itu, tetapi ia menggambarkan betapa perayaan tersebut telah terpasak kukuh di dalam jiwa masyarakat. lebih menyedihkan, orang islam sendiri yang menggalakkan perayaan tersebut, salah satunya dengan menyediakan perkhidmatan seperti itu.

mengapa 14 februari menjadi tarikh memperingati kekasih? adakah untuk bersama-sama masyarakat dunia meraikannya. berbanggakah kita dapat meraikan sesuatu yang dirai di seluruh dunia.

pernahkah kita mengambil tahu tentang setiap perkara yang kita amalkan, dari mana asal usulnya. adalah salah kita jika kita tiada usaha untuk mencari kebenaran tersebut.

seorang pernah bertanya, dia mempunyai seorang kawan non-muslim. kawannya itu sangat baik, dan ada mengkaji tentang islam. namun dia tidak berpuas hati dengan satu kenyataan iaitu, mengapa Allah menyediakan syurga hanya untuk orang islam. sedangkan orang bukan islam yang mati dalam keadaan tidak pernah kenal tentang islam akan dimasukkan ke dalam neraka. adakah mereka dicipta semata-mata untuk dimasukkan di dalam neraka?

aku turut buntu untuk menjawab, lalu mencari jawapan tersebut dengan bertanyakan kepada seorang guru. katanya..

"kebenaran itu perlu dicari. pernahkah dia bertanya tentang agamanya? pernahkah dia 'mencabar' kebenaran agamanya dan berusaha mencari kebenaran tersebut. jika dia mencari, pasti dia akan jumpa. begitu juga dengan orang yang lahir di dalam islam. jika dia tidak berusaha mencari kebenaran, dia juga akan dicampakkan di dalam neraka lantaran tidak mengamalkan suruhan akibat tidak megetahui sedangkan dia berupaya untuk mencari kebenaran tersebut."

maksudnya, sesuatu perkara tersebut perlu 'dicabar' kebenarannya, termasuklah perayaan yang disambut.

perayaan di dalam islam merupakan satu bentuk ibadah, tanda pengabdian diri kepada Allah. hari raya, kita diharamkan berpuasa. kita patuh semata-mata kerana itu suruhan Allah. kita melakukan korban semata-mata kerana Allah. sebab itu, umat islam tidak boleh merayakan perayaan agama lain, kerana ia satu bentuk ibadah.

tiada istilah kongsi raya di dalam islam. malah ada ulama' yang berpendapat haram mengucapkan 'selamat hari raya' kepada agama lain semasa perayaan mereka, kerana seolah-olah mengiktiraf perbuatan kuffar tersebut, iaitu menyembah selain Allah.

mengingati kekasih.... adakah hanya pada 14 februari? malah 'kekasih' yang bagaimana yang diingati? isteri? ibu? bapa? atau orang yang haram untuk disentuh? statistik yang dikeluarkan oleh pihak hospital dan rumah-rumah kebajikan menunjukkan ramai anak luar nikah dilahirkan selepas 9 bulan daripada bulan februari-mac, iaitu semasa dunia menyambut hari valentine.

hari memperingati kekasih dijadikan hari melahirkan anak-anak luar nikah. inikah erti sebuah perayaan? inikah ertinya sebuah pengabdian kepada tuhan?

aku yakin, ramai masyarakat di luar sana menyambutnya kerana tidak faham dan tidak tahu, kerana tidak mahu mangambil tahu. jadi apa tugas kita dan anda yang telah mengetahuinya? hanya menggelengkan kepala, melihat kefasadan berlaku di depan mata?

kita tiada kuasa untuk menghalang. namun kita ada tenaga dan harta untuk dikerahkan. insyaallah masih ada pihak2 yang prihatin terhadap masyarakat di luar sana. sertailah mereka yang ingin melihat umat islam kembali menghayati islam...

walaupun hanya sekadar mengedarkan sekeping risalah, mungkin daripada risalah tersebut orang akan berubah. yang mengubah hati manusia ialah Allah, namun ada sebab untuk Allah mengubahnya. alangkah baiknya jika kita merupakan penyebabnya.

amal jariah merupakan salah satu bekalan selepas mati. jariah berasal dari perkataan yang bermaksud lari. setelah kita mati, amalan inilah yang akan 'berlari-lari' dengan tidak putus-putus, mahu membantu tuannya di dalam kubur.

mengislamkan seorang yang kafir lebih baik daripada dunia dan seisinya. namun mengembalikan seorang muslim yang tidak pernah menghayati makna islam kepada penghayatan islam yang sebenarnya, lebih baik daripada itu....

ayuh sahabat.!!!!!!!!

sedikit usaha pada pandangan manusia, besar ganjaran di sisi Allah.

Allahu'alam..

2 comments:

Anonymous said...

soalan ni slalu dkeluarkan oleh ore2 non-muslim:
kata Allah tak adil..sbb syurga just 4 a muslim.

sy teringat seoalan ini juga pernah dkeluarkan oleh ust Fitri Abdullah..dan alhamdulillah dapat dijawab dgn baik oleh Prof. Dr. Harun Din..
antara ayatnya yg sy ingt;
"...kita ni di beri parang cangkul untuk keja di kebun pak cik A...
tapi, kita pi keja di kebun pcik B..
pas tu hujung bulan, pi jumpa Pkcik A minta gaji..
adilkah tu...?"

gitulah dalam prsoalan ini. Semasa hidup x nak join agama Allah..tup2 dah di alam sana..nak msuk Syurga Allah..

Wallahua'lam

Anonymous said...

soalan ni slalu dkeluarkan oleh ore2 non-muslim:
kata Allah tak adil..sbb syurga just 4 a muslim.

sy teringat seoalan ini juga pernah dkeluarkan oleh ust Fitri Abdullah..dan alhamdulillah dapat dijawab dgn baik oleh Prof. Dr. Harun Din..
antara ayatnya yg sy ingt;
"...kita ni di beri parang cangkul untuk keja di kebun pak cik A...
tapi, kita pi keja di kebun pcik B..
pas tu hujung bulan, pi jumpa Pkcik A minta gaji..
adilkah tu...?"

gitulah dalam prsoalan ini. Semasa hidup x nak join agama Allah..tup2 dah di alam sana..nak msuk Syurga Allah..

Wallahua'lam