Saturday, February 7, 2009

fikir positif...

Aku menerima satu SMS daripada seorang sahabat. Nada SMSnya agak kasar. Membicarakan tentang keadaan politik di sebuah negeri di Malaysia, malah melahirkan rasa tidak puas hati dengan seorang ‘tokoh’ tanah air. Aku membalas SMS dengan mengatakan.....

“Setiap sesuatu yang terjadi itu mungkin ada hikmahnya. Itu maksudnya masih banyak lagi yang perlu kita perbaiki. Biarlah. Walaupun orang tersebut terlepas di dunia, tapi di ‘sana’ pasti tak akan terlepas. Selagi boleh berusaha untuk membawa ‘orang itu’ ke muka pengadilan, teruskan. Diri kita sendiri pun belum pasti lagi nak ke mana nanti. Kan?”

Melihat sesuatu dari sudut yang positif. Hal tersebut penting supaya kita tidak terlalu memandang sesuatu perkara yang buruk itu sebagai ’terlalu buruk’, tetapi cuba mencari sisa-sisa kebaikan yang tertinggal di sebalik kejadian, lalu digunakan kebaikan itu untuk sesuatu yang lebih baik pada masa hadapan.

Aku tertarik dengan komen seorang warga Palestin ketika Forum ”we love Palestine” anjuran PMIUSM baru-baru ini. Lebih kurang begini katanya.

”kita jangan memandang peperangan yang terjadi itu dari sudut negatif semata-mata, tetapi cuba pandang dari sudut positif. Jangan terkejut, saya gembira kerana peperangan ini. Saya juga berbangga dengan kematian 1300 orang penduduk Gaza dalam peperangan yang lepas, kerana dengan kematian 1300 orang ini dapat membangkitkan hampir 1.5 billion umat islam di seluruh dunia.”

Aku terdiam mendengar sesuatu seperti itu. Tak pernah pun aku terfikir perkara yang sedemikian. Inilah pandangan orang yang proaktif dan bukannya orang yang pesimis. Jika kita mengambil sebuah gelas yang berisi dengan separuh penuh air, orang yang proaktif melihat gelas tersebut sebagai ‘separuh penuh diisi oleh air’ tetapi orang yang pesimis melihat dari sudut negatif iaitu ‘gelas tersebut separuh kosong.’ Dia lebih mengutamakan perkara yang negatif berbanding melihat sesuatu dari sudut positif.

Baru-baru ini, aku di’lecture’ lagi oleh bos. Puncanya akibat terlewat kerana pergi solat di surau. Bos sudah merancang untuk membawa kami semua makan tengah hari di sebuah restoran yang eksklusif. Dipendekkan cerita, aku ditinggal.(hahaha-terlepas makan stik). Tamat waktu bekerja, kami bertiga(kawan2 praktikal) dipanggil berjumpa bos. Aku yang paling banyak di’hentam’. Kejadian tersebut, jika hendak ditafsir dari sudut negatif, memang menyakitkan hati dan memalukan. Namun, aku menerima segalanya dari pandangan positif. Semua teguran tersebut, biarlah menjadi sebab untuk aku berubah (insyaallah)...

Moral of the story, sesuatu perkara yang buruk janganlah dilihat buruk keseluruhannya. Mungkin masih ada saki baki kebaikan yang boleh diperbaiki. Seorang yang memusuhi kita, mungkin masih ada kebaikan padanya. Mungkin disebabkan kesabaran kita terhadap sifat buruknya, menyebabkan kita dipandang mulia oleh Allah.

Allahu’alam….


No comments: