Saturday, February 14, 2009

makan !!!!

makan...

ada apa dengan makan? atau lebih spesifik, ada apa dengan cara kita makan.?
pandangan ini bukanlah hasil kajian mana2 pihak melainkan pandangan peribadi semata-mata. namun mungkin ada gunanya untuk diambil kira..

aku selalu memerhatikan cara orang makan, kerana sedikit sebanyak ia menggambarkan diri orang tersebut.

Makan Bersama-sama....

pasti ada di kalangan sahabat-sahabat yang biasa makan dalam talam (bukan makan 'di' dalam talam). aku pernah keluar bersama-sama dengan 1 'jamaah'. ketika hendak memulakan makan, dia akan memberitahu tentang adab-adab semasa makan bersama-sama.

aku sering memerhatikan sahabat-sahabat lain makan.

perkara yang penting semasa kita makan bersama-sama ialah kita perlu sedar bahawa kita makan beramai-ramai. kekadang lauk yang ada sangat sedikit jika dibandingkan dengan nasi yang bertimbun-timbun, terutamanya di dalam tamrin. (kekadang lauk yg tak munasabah). namun, dalam keadaan lauk yang sedikit tersebut, ada yang seolah-olah merasakan bahawa dia makan berseorangan. lauk diambil dengan banyak dalam setiap suap, sehinggakan nasi akan tinggal tak berlauk. sedangkan sahabat-sahabat yang lain ada yang sanggup makan nasi sahaja tanpa berlauk kerana melihat lauk yang sangat sedikit.

mungkin ada yang merasakan hal ini perkara kecil. mengapa harus diperbesarkan.?

ya !! memang perkara kecil, namun di situ menunjukkan kita seorang yang mementingkan diri sendiri. tak menghiraukan bahagian orang lain. hendak ditegur di hadapan, mungkin akan memalukan si pelaku. bukankah dalam setiap harta kita ada hak orang lain, sebab itu diwajibkan berzakat...

makanan ditimbunkan di bahagian sendiri.

antara adab yang diajar kepada aku ketika makan beramai-ramai ialah, semua makanan ditimbun di tengah. jadi, sesiapapun boleh mengambil. namun jika makanan dilonggok di tempat sendiri, seolah-olah telah di 'cop', INI HAK AKU !!. mungkin ada sahabat-sahabat yang malu untuk meminta keran menyangka makanan tersebut bukan milik bersama. jadi berlalulah ia sedangkan perutnya masih lapar. Pernah anda fikirkan tentang itu ?

makanan tidak dihabiskan..

"mengapa tak habiskan makanan?" aku bertanya.

"eh, sudah habis." dia menjawab. sedangkan di dalam pinggannya masih terdapat berbutir-butir nasi dan lauk yang tidak dihabiskan (atau apa2 sahaja jenis makanan).

habis makan bukan bermaksud kita selesai makan, tetapi sepatutnya kita menghabiskan semua makanan. ada sesetengah orang memang menjadi tabiat tidak menghabiskan kesemua makanan. pasti ada sisa yang tertinggal, sedangkan di dalam sepinggan makanan, kita tidak tahu bahagian mana pada makanan tersebut diberikan 'berkat' oleh Allah. sebab itu kita disuruh supaya menghabiskan makanan, malah disunatkan untuk menjilat jari selepas makan, supaya tiada sisa yang tertinggal.

Bos praktikal aku pernah berkata,
"jika kamu tidak tahu menghargai makanan, kamu tak layak berada di dalam industri ini." (merujuk kepada industri makanan kerana aku berada dalam bidang teknologi makanan.)

semasa kecil, aku selalu diingatkan bahawa nasi-nasi yang tidak habis dimakan itu akan 'menangis' jika ia tidak dimakan. ayat yang sangat sesuai untuk si kecil. namun, kita harus faham bahawa setiap butir tersebut adalah hasil usaha insan lain yang terpaksa bersusah payah. Petani bertungkus lumus, ibu bapa bersusah payah mencari wang, dan lain-lain.

makan berselerak.

terdapat sesetengah orang yng suka meletakkan tulang-tulang ataupun sisa-sisa yang dibuang dari mulut ke atas meja makan, terutamanya di kedai-kedai makan. aku bertanya,
"mengapa letak atas meja, kotor nanti."

lalu di jawab, "biasalah kotor.nanti adalah orang yang akan cuci. dah memang tugas dia."

"hang suka tak, kalau hang yang kerja sebagai pencuci, tengok orang lain longgok sisa makanan atas meja.? aku kalau tak suka." aku membalas.

begitu juga dengan sampah. apabila sahabat-sahabat membuang sampah merata-rata, aku akan berkata perkara yang sama. sukakah kita jika kita bekerja sebagai pengutip sampah melihat orang lain membuang sampah merata-rata. selalu juga aku menambah.

"patut la Penang ni kotor. hang rupa-rupanya yang dok kotorkan negeri aku."

aku dididik sejak kecil untuk tidak membuang sampah merata-rata. terima kasih kepada bapak yang sangat mengambil berat dan tegas tentang hal ini. sebab itulah beg dan poket aku seringkali penuh dengan 'sampah'.

aku cukup sedih melihat masyarakat terutamanya yang sudah dewasa membuang sampah sesuka hati. pernah aku melihat seorang 'ibu' membuang sebungkus plastik KFC yang besar keluar dari kenderaan. Sungguh tidak beradab dengan alam. orang kafir lebih menghayati islam daripada kita orang islam.

meminta makanan daripada orang lain.

kekadang ada orang yang suka meminta makanan daripada orang lain. tak salah perbuatan tersebut, terutamanya jika kita lapar ataupun meminta daripda sahabat. namun, sebelum kita meminta makanan, tanyalah dahulu adakah dia sudah makan atau belum. mungkin makanan tersebut dibelinya untuk makan kerana dia sangat lapar. tetapi, belum sempat dia makan, orang lain telah meminta daripadanya. kerana tidak mahu mengecewakan sahabat, dia memberi makanan tersebut...

atau mungkin makanan tersebut merupakan pemberian seseorang khas kepadanya. namun kerana sahabat, dia tidak sempat memakan makanan tersebut.

kita yang meminta, sebenarnya telah mengambil hak orang yang lebih memerlukan. pernahkah kita memikirkan perkara tersebut?

ingat orang belakang..

maksudnya orang yang masih belum memakan makanan yang dibeli untuk dimakan beramai-ramai. ada orang yang jenis tidak kisah kepada orang lain. tidak memakan, bukan beerti tidak mahu makan, tetapi mungkin masih belum mahu makan lagi kerana sebab-sebab tertentu. namun, pantang makanan tidak disentuh, pasti disambar kesemuanya. bertanyalah dahulu sebelum mengambil. anda mungkin mengambil hak orang lain sedangkan dia inginkan makanan tersebut, namun tidak diberitahu. apa salahnya tinggalkan bahagian itu. jika dia mahu makan, dia boleh memakannya. melainkan orang itu sendiri yang memberi izin untuk memakan bahagiannya..

memilih makanan.

ada orang yang terlalu memilih makanan. ini tak sedap, itu tak biasa makan. yang itu pahit dan lain-lain. kita terlalu banyak makanan untuk dipilih, sebab itu kita terlalu memilih makanan. sedangkan saudara-saudara kita di luar sana terpaksa mengutip sisa-sisa makanan orang lain untuk mengisi perut. jika dia juga memilih makanan, maksudnya dia memilih untuk mati.
aku sering diminta oleh emak untuk merasa makanan. namun jawapan yang sering aku beri ialah. "OK".

aku tidak pandai memberi komen terhadap makanan. Hmm, memang ada makanan yang seda dan ada yang kurang sedap, namun bagi aku asalkan itu makanan, itulah rezeki kita.

terkenang sirah ketika rasulullah hanya terseyum apabila merasa makanan yang agak masin yang dimasak oleh isteri baginda, sehinggalah isteri baginda sendiri merasa makanan tersebut. barulah isteri baginda itu tahu bahawa makanan tersebut masin. rasulullah menghargai makanan. begitu jugalah sepatutnya kita. bukannya mengatakan ini tak sedap dan lain-lain ketika sudah terhidang di hadapan kita. namun tiada salahnya untuk menegur rasa makanan. cuma menghargai makanan itu yang lebih penting..

itu semua adab. tiada di dalam buku teks. namun akal yang sihat mampu menilai setiap perbuatan...

mengapa aku membangkitkan hal ini? ada yang menganggap perkara ini terlalu remeh untuk diperkatakan. namun harus ingat, perkara yang remeh ini kekadang dapat mengguris perasaan orang sekeliling kita.

kerana makanan, manusia sanggup bergaduh dan sanggup membunuh, walaupun mungkin tidak di kalangan sahabat-sahabat. namun, perkara remeh inilah yang perlu di elak supaya tidak kerana perkara remeh ini, masalah yang lebih besar terjadi....

aku tidak menujukan tulisan ini kepada mana-mana pihak, tetapi secara umum. mungkin juga aku salah seorang yang berbuat demikian.

Allahu'lam...

2 comments:

Anonymous said...

nice topic to discuss...what about u?? how u eat?? =D

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

hmm, how do I eat..??

can't tell in specific, but like i told before in this blog, i;m not going to tell or write what i have not done yet...

???????