Friday, April 17, 2009

apabila aku berdiam diri..

"hari ni lu banyak kap siau ha !!!"
auntie di kilang menegur aku.

"ya la. You kap siau hari ni."
seorang lagi auntie menambah.

kap siau tu maksudnya cakap banyak. maklum la, aku ni memang orang yang agak banyak bercakap. lebih2 lagi sewaktu melakukan kerja2 yang agak membosankan dan meletihkan. tapi bila mulut berbuka, ada saja orang termasuk auntie yang diusik.

"OK auntie, kalau macam tu lepas ni saya tak mau cakap dah."

"betul ka?" auntie tidak percaya, seolah-olah menyangka aku hanya cakap kosong.

"betul la. nanti bermula pukul 1, saya takkan cakap sampai pukul 6." aku meyakinkan mereka.

"lagipun, kalau saya bercakap banyak, nanti akan ada orang yang 'terkena', jadi lebih baik saya diam saja, kan?"

"alaaahh, betul ka? kita tengok dia boleh ka tak?" seorang kawan bersuara.

"OK, tak percaya tak pa. kita tunggu"...

lagi 1 minit menjelang pukul 1, masing-masing bersedia untuk keluar berehat.

"lagi 1 minit saja auntie, lepas ni saya takkan cakap."

"betul ka? kalau lu cakap, lu kena belanja satay dekat belakang tu."auntie seolah-olah mahu bertaruh.

aku tak mengiya mahupun menidakkan. takut-takut tak boleh tahan.

"tapi..kalau ada orang tanya, saya kena jawab la.." aku melonggarkan sikit syarat-syarat yang dicipta sendiri.

waktu rehat 1 jam, aku pulang ke rumah sewa berdekatan USM kerana terpaksa mengambil sesuatu. dalam perjalanan yang agak jauh, aku berfikir tentang perkara tadi. Hmm, aku akan teruskan...

masuk kerja pukul 2, aku memakai mask, menutup mulut.. auntie mula tersenyum, seolah-olah menyindir. aku pun tersenyum, tetapi ditutupi mask tersebut.

Phay san, 'orang pejabat' yang juga orang kanan bos bertanya sesuatu kepada aku.

tanpa berbicara, aku berpaling kepada auntie, memberi isyarat kepadanya supaya memberitahu Phay San apa yang berlaku.auntie memberitahu phay san, termasuk memberitahu bahawa aku akan belanja satay sekiranya aku bercakap. ishh, memandai saja auntie ni.

"Syam, kenapa U tak nak cakap? ala, satay saja maa!!" dia mula menyuruh aku berbiara.

seperti biasa, aku hanya tersenyum dan terus diam. dia masih menyuruh aku bercakap, tetapi aku teta enggan.

"ha, I panggil Hui Yee suruh U cakap, macam mana?" HUi Yee merupakan bos yang selama ini aku ceritakan. aduh, jenuhlah kalau dia beritahu bos. apa yang berlaku di kilang, selalunya akan sampai ke pengetahuan bos, walau sekecil-kecil perkara seperti ini.

"zam, hisyam tak mahu bercakap. kalau dia cakap, dia akan belanja satay." sudah !! dia beritahu orang lain pulak. habis semua di dalam kilang tahu tentang perkara tersebut.

masing-masing datang membuat helah menyuruh aku bercakap. ish3... malah ada yang mengatakan aku merajuk sampai tidak mahu bercakap, dan ada yang kata 'angin' aku sudah datang. tak kisah lah, yang penting, sebelum pukul 6, aku takkan bercakap.

aku mula memasang earphone, mendengar koleksi2 ceramah ustaz shamsuri. begitulah aktiviti harian semasa membuat kerja. sekurang-kurangnya dapat sesuatu sepanjang berada di kilang. jika bos datang menjenguk di bahagian pembuatan, cepat-cepat aku menanggalkannya.

"hoi, lu betul-betul tak mau cakap ka?" auntie mula bersuara.

ha, rasakan. baru tau sunyi kalau aku tak bercakap. aku membuatkan isyarat 'diam' dengan jari, menyatakan yang aku tidak akan bercakap.

auntie berkata sesuatu tentang aku dalam bahasa cina dengan seorang lagi auntie. aku meneruskan kerja aku.

sukar sebenarnya membuat kerja tanpa berkata-kata, kerana komunikasi itu sangat penting. lebih-lebih lagi kerja yang dilakukan bersama. hendak memberitahu auntie bilangan pek yang perlu dimasukkan ke dalam kotak, semuanya menggunakan isyarat tangan.

selang beberapa ketika, auntie bersuara lagi.. "haiya, cakap la. takdak apa2 la.."

aku tergelak di dalam hati. puas hati.

"hui, dia betul-betul tak mau cakap la. auntie memberitahu semua di situ. yang lain hanya tersenyum. aku lebih-lebih lagi lah...

kekadang timbul rasa menyesal kerana meneruskan mogok diam tersebut. kerja menjadi agak sukar. hendak bertanya apa yang perlu dibuat pun, terpaksa menggunakan isyarat sahaja. tetapi elok juga sebenarnya, lebih banyak aku bersuara, lebih banyak silapnya. sekurang-kurangnya, diam itu bukan diam saja-saja.

walaupun auntie terus memujuk untuk aku bersuara, malah supervisor juga mula berkata-kata, aku teruskan saja.

"2 jam lagi" aku memberitahu menggunakan bahasa isyarat. aku dapat melihat sedikit berubah mood kerja di bahagian packaging. itulah, bila aku bercakap, kata cakap banyak, kenakan orang, usik orang. bila aku tak bercakap langsung, disuruh aku bercakap pula... sehingga auntie merasa aku betul-betul tidak akan bercakap pada hari tu.

satu minit lagi sebelum pukul 6. semua bersiap-siap untuk pulang. aku melihat jam. 5 saat lagi.

"haa...kan saya dah kata, boleh punya." aku terus berkata-kata sebaik sahaja jam menunjukkan pukul 6 petang.

"wah, dia dah cakap lo..hahahaha." auntie menjadi riang seketika.

"itu lah, saya kata tak mahu bercakap sampai pukul 6 saja. boleh kan ? tak percaya lagi." aku membalas. rasa puas, entah mengapa...

mereka hanya ketawa..

""""selain perut, mulut juga harus berpuasa.... ini merupakan 1 cara untuk berpuasa mulut. boleh la kalau mahu mencuba.."""

sepanjang 'mogok diam' tersebut, aku terbayang bagaimana keadaan orang yang Allah takdirkan dia bisu. tak dapat aku memikirkan, kerana aku membisu selama 4 jam, tetapi terasa sunyi dan sukar...

pengajaran buat diri sendiri..

3 comments:

Anonymous said...

salam..apakah tajuk lagu serta penyanyi lagu yang berkumandang dalam blog awk nih??? menarik...nk download..tq =D

pali said...

hang memang degil.. diketahui umum. haha

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

artis : opick

lagu : taubat

klik ja dekat gratisan music kat bawah skali tu, then cari dlm 'nasyeed', lepas tu cari la lagu tu... cari dekat huruf 'O'