Saturday, April 11, 2009

fikiran yang menyerabutkan


hampir gila aku dibuatnya...

mahu sahaja aku keluar dari kilang, lalu menaiki motor untuk terus pulang ke rumah..

nasib sahaja, sisa-sisa kewarasan masih mampu untuk mengawal diri daripada bertindak sedemikian rupa..

ada apa yang tidak kena ???

semuanya gara-gara tiada kerja yang hendak dilakukan...

bahan mentah tidak dihantar oleh pembekal untuk membuat bancuhan..jadi, hari itu aku duduk sahaja. dari pagi sampai ke petang, kerjanya hanya melipat kertas-kertas resipi untuk digunakan nanti...

bosan tahap maut...
aku semakin berserabut..
makin dipendam, makin tak terpadam...
sampai satu tahap, aku bangun lalu menghempas resipi-resipi tersebut di atas meja..
lantas keluar dari kilang untuk mencari ketengangan..
auntie melihat dengan penuh kehairanan.

namun bukan itu yang membuatkan aku hampir hilang kewarasan..
keadaan itu hanya punca, tetapi penyebabnya ialah kerana FIKIRAN..
apabila badan tidak disibukkan, fikiran mula memikirkan banyak perkara..

dan yang paling hendak memecahkan kepala, ialah apabila memikirkan sesuatu yang jauh dan belum pasti..

ya !!!
tentang 'itu'..

bila ? siapa ? bagaimana ? mengapa ? apa ?

apa 'itu', janganlah anda membuat tafsiran sendiri.....
semua persoalan menerjah ke dalam fikiran, tanpa ada satu pun yang sempat ditapis dan ditempis..

berseorangan di luar, aku kembali tersedar...
lalu terus beristighfar...
mencari ketenangan, mencari kekuatan...
yang bersumberkan tuhan..

namun, apabila aku disibukkan...
alhamdulillah, FIKIRAN tersebut tidak lagi mengganggu,
walaupun sesekali datang menerjah.
namun, ia datang hanya sekadar untuk singgah..
lalu pergi bersama-sama tugasan dan amanah..

UMPAMA AIR...

jika air tidak bergerak, pasti lama-kelamaan ia akan menjadi kotor dan busuk.

begitu juga dengan diri kita..
jika tidak 'dialirkan' untuk melakukan sesuatu pekerjaan,
pasti nanti akan ada yang merosakkan.

sibukkanlah diri anda dengan sesuatu yang berguna..
kerana sibuk itu dapat menutup salah satu lubang maksiat,
namun jangan pula sibuk itu menyebabkan kita melakukan maksiat...
maksiat dengan meninggalkan segala amanat..

kesimpulannya, lakukanlah sesuatu...
jangan duduk saja-saja...


No comments: