Friday, April 3, 2009

idea oh idea...


TAHUN AKHIR... Sidang hadapan, aku akan memasuki tahun akhir pengajian di USM. Semoga, 'tahun akhir' itu benar-benar merupakan tahun akhir bagiku. Namun, insyaallah bukan tahun akhir aku bersama-sama USM. Aku bertekad untuk terus menabur bakti kepada USM, seperti aku masih bersama-sama dengan sekolah dan matrikulasi. Di sanalah aku dididik menjadi manusia seperti hari ini. Tempat jatuh lagi diingat, apatah lagi tempat menerima ilmu.
Juga kepada Persatuan Mahasiswa Islam USM. Bersamanya, aku mengenal diri sebagai muslim, bersamanya aku harungi suka dan duka, dan bersama sahabat-sahabat di dalamnya lah aku 'membesar' menjadi manusia di alam kampus yang penuh mehnah dan dugaan…………..

Aku baru habis ‘bermesyuarat’ YM dengan timbalan pengerusi Biro Perhubungan dan Penerangan Kampus , Persatuan Mahasiswa Islam USM, (BPPK PMIUSM). Perbincangan berkaitan agenda untuk dilaksanakan pada sidang kepimpinan kali ini.

Aku sedar, sidang hadapan pastinya sangat mencabar bagiku. Final Year Project, CGPA yang masih perlu diperbaiki, aktiviti-aktiviti persatuan dalam kampus dan luar kampus....dan taklifan sebagai Pengerusi BPPK PMIUSM.

Pening kepala memikirkan amanah dan tanggungjawab yang terpikul dibahu. Amanah bukan sekadar untuk diusung ke sana dan ke sini, tetapi untuk dilaksanakan sepenuh hati, dan...ia akan dipersoalkan nanti.

Perbincangan tadi, banyak idea-idea yang dilontar, dengan harapan untuk dilaksanakan. Namun selesai dibincangkan, seperti tak tertanggung pula untuk dilaksanakan semuanya.

Berbicara soal idea, kebanyakannya datang bukan ketika ia dipaksa untuk datang, tetapi hadirnya di saat-saat yang tidak diduga.

Ketika makan di kedai, terlihat meja yang kosong. Mungkin boleh ditampal sesuatu yang berguna.. itu satu idea yang berguna. Mungkin ada manfaatnya.

Sedang berhajat dalam tandas, ada juga idea yang datang mencurah, seperti air mencurah-curah dari paip air. “aku harus buat begini, aku perlu buat begitu.”

Perjalanan atas kenderaan, juga memungkinkan idea untuk datang.

Perkara yang penting ialah, jangan sekali-kali biarkan idea itu sekadar datang menghinggap, kerana jika ia pergi, mungkin tidak akan kembali. Catatkan setiap idea yang datang, walaupun pada mulanya ia kelihatan seperti ’gila-gila’. Orang gila pun masih ada harapan untuk dipulihkan, inikan pula idea-idea gila. Murnikan ia untuk kebaikan, andai kata masih ada peluang dan ruang untuk diperbaiki.

Aku akui, kebanyakan idea dalam perbincangan tadi datang secara spontan, namun sempat dicekup sebelum ia lari. Juga ia bermula dengan angan-angan, namun angan-angan itu cuba untuk di’realiti’kan.

Pernah aku ungkapkan sebelum ini.

Untuk berjaya, kita perlu ada cita-cita. cita-cita bermula dengan harapan. Harapan bermula dengan angan-angan. Angan-angan bermula dengan mimpi. Dan mimpi bermula dengan tidur. JADI… untuk berjaya, kita perlu tidur..

Falsafah songsang yang perlu sama-sama kita renungkan.

P/s : artikel ini sekadar untuk merawat kebosanan. Maaf andai tiada sebarang kebaikan daripadanya.

No comments: