Sunday, April 12, 2009

apabila non-muslim membaca al-quran...

Aku mengambil 2 petikan daripada sebuah laman web yang 'cuba' untuk mengupas berkenaan isu Nga Kor Ming(Ahli Parlimen DAP Taiping)yang membaca ayat Al-Quran semasa berkempen di Bukit Gantang.


1)AZRINIZAM IBRAHIM
Presiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

"Nga Kor Ming (Ahli Parlimen DAP Taiping) telah bertindak memberi salam dan membaca surah "Aura" yang tidak terdapat pun dalam Al-Quran. Persoalannya siapakah yang mengajar Nga untuk membaca ayat tersebut? Mengapa ajar Nga membaca ayat Al-Quran ini untuk tujuan ceramah politik sahaja?. Ajar pun tidak habis, malah bacaan pun salah. Seolah-olah mempermainkan Islam. Kalau PAS mahu benar-benar berdakwah, mengapa Nga tidak peluk pun Islam. Malah hudud pun DAP tentang.

ni bukan kali pertama DAP membaca ayat Al-Quran. Pada 13 November, Wong Kar Woh (ADUN Canning, Bekas Setiausaha Kelab Penyokong Kerajaan Pakatan Rakyat Perak) membacakan dua ayat dari Surah Al-Hujurat (ayat ke-12) dan Surah Ali-Imran (ayat ke-10) dalam Dewan Undangan Negeri ketika mengulas bajet negeri. Nizar memang tidak kisah ayat suci Al-Quran dipermainkan oleh kafir harbi ini? Orang PAS bangga? PAS mengajar DAP untuk menjadi semakin kurang ajar dan biadap terhadap Islam. Mahukah orang-orang PAS membiarkan perkara ini berterusan?


2) tebuhitam

"Bab nie saya malas nak cerita lebih-lebih.
Semua orang harus buka mata dan jangan pekak kan telinga.
Semua orang boleh nilaikan mana yang baik dan mana yang buruk.
Jangan kerana gilakan kuasa mereka sanggup mempermainkan Al-Quran.

Tetuan di dalam PAS...
Saya ingin bertanya...
Jika DAP inginkan pengundi melayu islam memangkah PAS,DAP sanggup membaca Al-Quran.Tetapi jika calon DAP dipertandingkan adakah PAS rela sembah,apa yg mereka sembah hanya untuk meraih undi bangsa asing???.no meaning.

mmm..........
Keburukan datang daripada diri sendiri."
kebaikan datang daripada Allah.

selain dua petikan ini, akhbar-akhbar harian juga sibuk memperkatakan tentang isu ini, sebagai bahan kempen untuk 'tuan' mereka..

aku tak mahu komen panjang tentang isu ini. cuma mungkin artikel daripada ustaz Hasrizal boleh menjawab sedikit sebanyak isu tersebut.

Hina Islam Atau ‘Muslim’?

juga sebuah surat yang diutuskan oleh Tuan Guru Nik Aziz kepada Nga Kor Ming.

13 Rabiul Akhir 1430
9 April 2009

YB Encik Nga Kor Ming
EXCO Kerajaan Negeri Perak
Pejabat EXCO Negeri Perak
30000 Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.
Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera


Yang Berhormat,

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universiti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.


* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS ...............................

aku mengambil 2 ayat yang telah aku highlight di atas :

aku ingin bertanya kepada semua..

bagaimana pendekatan kita apabila berhadapan dengan non-muslim?

pernahkah kita selaku muslim sejak dilahirkan ini pernah walau sekali menerangkan kepada non-muslim perihal islam??

pernahkah kita ditanya oleh mereka tentang islam, lalu kita cuba menjawab dengan jawapan yang terbaik? atau kita sendiri tidak tahu tentang agama sendiri?

dan, adakah salah apabila ada non-muslim yang cuba mendekati islam, walaupun dia tidak memeluk islam...

- rasanya tak perlu aku komen banyak2.
- cukup sekadar mahu membuka minda, memikirkan balik tentang peranan kita.

ALLAHU'LAM



2 comments:

RrR said...

salam..

kawan aku sms aku suruh baca post ini...hmm, sangat pnjg smsnya... maka akupun bacalah...

terima kasih.

from brother kamarudin in our discussion forum:

One thing i been observing is that a strong relationship and ties with non-muslim have attracted them to revert to Islam, like today i was giving my lecture in SMK sg Petani, after my talk, a hindu student came and wished to embrace Islam(he was listenning to my talk behind), i agreed and talked to him and asked him, what is main reason, he answered the mixing with malays but no invitation, with Allah permission my lecture became the door..for him to open to Islam.

hasrat mereka untuk kenal islam memang tersembunyi... kekadang mereka memang tunggu kita approach jugak.. ada satu lelaki cina tua sebelum hari operation minta untuk baca syahadah... dia kata selama ni dia tunggu surat jemputan ke islam tapi tak mari lagi..huhuhu..

baru2 ni seminar da'wah from ipsi oleh discover islam-bahrain telah menerangkan step-by-step cara untuk berdakwah kpd non-muslims..

penerangannya memang basic sangat jelas... crystal clear!
A-A, B-B, C-C, D-D, E-E
n etc... a lot!

erti non-muslim = our relative in humanity..

dan hari kedua seminar ada seorang filipina yang melafazkan syahadah di DK A..alhamdulillah...

sangat rumit untuk menceritakan segalanya, kalau ingin slideshow power point dan pdf daripada seminar bersama discover islam-bahrain hari tu boleh diupload kat scribd

due to slow connection i cannot open scribd n give u the links. if you want maybe you can give your emails to clubipsi@gmail.com

terima kasih
assalamualaikum

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

i wish i can get that slide show..

masih sangat lemah dalam bidang ni..

harap usaha yg sedikit dapat membantu...