Wednesday, July 21, 2010

Alahai facebook...

“Kamu ni pelik lah.”

“Mengapa pulak?”

“Kenapa tutup akaun facebook time birthday? Kan orang lain boleh tahu tarikh birthday kamu, then make a wish to you?”

“Owh, pasal tu kah? Saja ja. Memang tak mahu orang wish dekat wall tu. Banyak lagi cara nak wish kan? SMS ka, Email ka… Apa-apa lah..”

“Tapi kan, dekat facebook ada reminder pasal birthday. Dah kamu tutup, orang tak tahu lah.”

“Tak tahu pun takpa. Bukannya wajib tahu dan wajib sambut pun birthday tu.”

“Loh. Tak salah kan sambut birthday?”

“Memang tak salah. Terpulang diri masing-masing lah. Aku bukan apa, taknak nanti penuh dekat wall tu wish birthday. Ntah sapa-sapa yang wish pun tak tahu. Kalau kawan-kawan lelaki dan family aku saja ok lah. Ni ntah perempuan mana ka, maklum la main add saja kenalan dalam facebook tu.”

“Biasa lah.”

“Biasa ka? Bagi aku, kurang biasa. Tapi terpulang lah. Dah aku yang tak nak, tak boleh paksa lah.”

“Hmmm, terpulang lah.”

“Aku ni konservatif sikit. Maklum lah, sekarang ni perhubungan semakin mudah. Waktu dulu-dulu, main surat saja. Lepas tu pondok telefon muncul. Advance sikit, ada telefon bimbit, boleh SMS. Sekarang ni masing-masing ada facebook. Perhubungan jadi sangat mudah.”

“Jadi?”

“Jadi, lagi mudah lah orang nak berhubung.”

“So?”

“Sama saja kan jadi dengan so? Hmmm, so lagi sukar untuk mengawal batasan sesama kita. Yang baik aku tak nafikan. Memang baiklah. Tak pulak aku kata facebook tu tak baik. Tapi maklum lah. Nothing perfect.”

“Apa masalah kamu sebenarnya ni?”

“Takdak masalah apa pun. Cuma kekadang kurang gemar sikit melihat trend ‘perhubungan’ di facebook tu.”

“Maksud kamu?”

“Perhubungan, batasan sesama lelaki dan perempuan. Kekadang ayat-ayat yang ditulis tu, melampau-lampau. Di situ lah nak bercinta, di situ lah nak bergurau senda, di situ lah nak usik anak dara. Kekadang, melampau-lampau pun ada.”

“Owh.”

“Ada orang pernah kata dekat aku, kalau tak tahan kena usik, tak payah berfacebook lah. Open lah sikit. Hmmm, suka-suka ja dia suruh aku open. Kalau aku open sungguh nanti baru dia tau.”

“Lelaki ka perempuan?”

“Perempuan lah. Sudah lah siapa pun aku tak kenal. Kalau setakat kawan-kawan lelaki yang usik, takdak masalah. Tapi tengok jugak lah usik macam mana kan? Kalau usik lebih-lebih atau tentang perkara-perkara yang sensitif, itu sudah lebih namanya. Mungkin orang ni tak sedar kot yang sapa-sapa saja boleh baca apa yang dia tulis dekat wall tu. Kalau perkara-perkara baik takpa.”

“Maksudnya?”

“Berapa kali mau tau maksud lah… Iya lah. Tengok-tengok lah sama siapa yang diusik, dengan siapa yang hendak bergurau.”

“Maksudnya?”

“Ishhh… kekadang tu yang paling rancak mengusik tu bini orang, suami orang, tunangan orang. Tak sedar diri kah atau macam mana? Si isteri atau suami tu, tak tahu kah perbuatan begitu boleh mengundang sesuatu yang kurang baik kepada pasangan dia? Cemburu, jealous, makan hati, patah hati. Macam mana pulak dengan orang-orang lain yang dia kenal. Kekadang boleh datangkan fitnah.”

“Fitnah macam mana tu?”

“Fitnah, kata-kata orang di belakang… macam-macam lagi. Contoh, tak padan dah ada suami/isteri, tapi buat-buat macam bujang. Kekadang mungkin orang tak kisah sangat. Entah-entah suami/isteri dia pun tak kisah sangat, aku saja yang kisah. Tapi kita kena ingat, kita ni orang islam. Ada batasnya.”

“Batas macam mana tu?”

“Sebab tu aku kata, nak bergurau, nak usik-usik kena tengok orang sama. Islam ni sifatnya mengelak fitnah, mengelak susah. Kalau si lelaki suka sangat mengusik si wanita. Kalau bujang, single and available malas lah aku nak komen. Kalau yang dah jadi isteri orang, tunangan orang, sedar-sedar lah sikit. Lebih-lebih lagi yang ada basic islam yang kukuh. Pasangan dia takkan takdak perasaan kot. Kalau pasangan jenis yang tak kisah atau kasar sikit ‘bacul’, tak kisah lah.”

“Dan…. Sendiri mau ingat lah. Kalau kita tak suka pasangan kita bergaul terlalu bebas walaupun dalam facebook dengan orang yang tak sama gender, tak suka pasangan kita mengusik-usik, bergurau senda dengan orang lain yang tak sama gender, kita pun pandai-pandai lah kawal. Lelaki ni, kalau tak dilayan, dia takkan nak kacau-kacau sangat (kecuali yang miang).”

“Alah kamu ni, kawan-kawan. Apa salahnya?”

“Iye lah. Tak salah. Kawan-kawan saja, malah dah lebih dari kawan-kawan… Sebab kita ni dah terlalu biasa dengan perkara-perkara macam ni. Sebab tu kita nampak semua ni tak salah. Aku pernah sound seorang perempuan ni. Tujuannya memang nak bergurau saja. Kamu tahu apa dia kata dekat wall facebook? ‘Jom kahwin’…”

“Hahahaha. Then apa kamu buat?”

“Aku suruh dia padam time tu jugak. Aku kata, awat tulis macam tu? Kalau orang lain baca macam mana? Aku tambah, kalau aku ni dah ada isteri, atau tunang, apa perasaan dia kalau terbaca statement macam tu? Sudah tu pulak, walaupun dah terpadam di wall, jangan lupa facebook ni pun hantar jugak dekat email.”

“Hohoho, sampai macam tu?”

“Hmmm, silap aku jugak. Dulu pun aku ni memang jenis layan jer. Tapi entah tiba-tiba macam ada tongkat dari langit yang mengetuk kepala otak aku. Lepas tu baru aku sedar, kekadang perkara yang orang lain nampak kecil tu yang jadi punca berbalah laki bini. Kekadang orang tak sedar, sebab apa? SERONOK…!!!”

“Macam-macam kan?”

“Memang macam-macam. Banyak lagi cerita facebook ni. Tapi malas nak sembang banyak-banyak. Takut-takut, aku sendiri pulak yang buat. Tak ke namanya dilaknat kalau begitu? Cuma satu lah kan, tolong tengok-tengok sama lah, dan tahu siapa diri kita.”

“Iye lah… kamu memang begitu.”

“Hahahaha, aku memang begini. Konservatif, ortodoks, berfikiran kuno, orang lama… semua itu aku lah. Tapi dah tau aku begini, pandai-pandai lah.”

“Hmmm, terasa jugak aku dibuatnya. Macam kena penampar. Hahahahaha.”

“Takdak niat pun nak bagi terasa, Cuma aku cakap apa yang aku rasa saja. Kalau orang lain nak rasa macam lain, diri masing-masing lah. Taknak terima apa yang aku cakap ni pun takpa. Aku bukan nak paksa orang ikut aku. Free country, hahahaha…”

“OK lah…”

“OK….”


***sekadar sembang-sembang kosong di alam maya yang tidak wujud lagi tidak bermaya.


5 comments:

MU'ALLIMAH said...

assalamu'alaykum

good point bro..~:D wlu agak "makan dalam" tp mmg itulah hakikat kebenaran,pahit,tp harus ditelan.

like this post

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

Sebenarnya takut tulis perkara2 begini. takut makan diri...

Shahira Elani Mat Daud said...

same wit me..i just be honest when people said "open up fesbuk account lol.." then i'll said "i dun like fesbuk"

full stop

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

Actually i never hate FB.

So many good things can be done there...

Its up to us how we manage it. For good reason or VV.

sakinah said...

agree..=)