Sunday, August 1, 2010

Aku penjual ubat...

04-5382###

Nombor telefon tidak bernama ini berkelip-kelip di skrin telefon bimbitku, seolah-olah merayu supaya segera diangkat. Lagu tobat maksiat dendangan wali band memecah sunyi. Aku yang sedang asyik menggelintar ruang maya, mencari jawapan untuk membantu kakak yang sedang kebuntuan terus mencapai telefon bimbit.

"Hello assalamualaikum..." aku mulakan perbualan.

"Haa... ni yang jual ubat kan." suara seoarang lelaki tua kedengaran di corong telefon bimbitku. Salamku tidak dijawab.

"Ubat? salah nombor kot." aku menjadi hairan dengan pertanyaan lelaki tua tersebut.

"Ni... saya dapat nombor telefon ni dalam surat khabar XXXXXXX." lelaki tua itu menjelaskan.

aku semakin ditimpa kehairanan bin kemusykilan. Dengan segera aku memindahkan bekalan oksigen semaksima mungkin ke otak supaya ia dapat diperah untuk mengingati dakwaan lelaki itu..

Surat khabar? betul ka? pastilah tidak betul. cuma aku perlukan kepastian yang betul-betul jitu dan padu.

"saya ada call nombor yang satu lagi, tapi dia tak angkat. jadi saya call lah nombor ni." pakcik itu cuba menjelaskan.

"Ni... saya nak tanya. Ubat tu sapu saja kah atau macam mana?" pakcik itu terus masuk ke topik utama.

"Ya Allah. Ubat apa pulak ni?" aku yang kehairanan terus dilanda kebuntuan.

"Ni... ubat... mati pucuk ni."

"Hah!!!" aku terjerit dalam hati.

"Saya rasa silap nombor kot. No ni 013-44241##. betoi ka?"

"013-4428.... owh salah-salah..." terus pakcik tu tamatkan perbualan.

aku tergelak seorang memikirkan peristiwa tadi. menjadi penjual ubat...



2 comments:

suara said...

Salam dik,
Minat menulis ya? Teruskan...
dan kembangkan.

H.I.S.Y.A.M.U.D.D.I.N said...

Salam...
minat tu ada, cuba bakat kurang...
masih byk yg perlu diasah...

TQ