Saturday, November 15, 2008

kerana aku MANUSIA.....

Manusia…...

Ya..!!!!!
Aku adalah manusia.
Juga seorang hamba..
Hamba kepada Pencipta Yang Maha Kuasa, Maha Perkasa, Maha Bijaksana…

Kadang-kadang aku merasa beratnya menjadi seorang MANUSIA.

Ke mana sahaja, pasti ada yang mengekori.
Dua makhluk Allah yang tak pernah jemu..
Mencatat segala-gala yang diperlaku..

Pernah aku fikirkan
Alangkah bahagianya andai dicipta sebagai haiwan....
Ataupun menjadi tumbuhan....



Mungkin sahaja menjadi seekor burung..
Mampu terbang ke mana yang aku suka
Bebas tanpa terikat dengan pahala dan dosa...

Mungkin juga seekor katak.
Mampu hidup di dalam air dan di darat.
Waktu kecil menjadi berudu, kemudian berubah sedikit demi sedikit sehingga terbentuknya seekor katak yang sempurna.
Mungkin kekadang ada yang kurang bernasib baik.
Dilanggar dek kereta di tengah jalan.
Dilihat sebagai mati yang sia-sia.
Tetapi matinya ialah mati tanpa duka, tanpa sengsara, tanpa azab dan siksa.
Tidak perlu ia memikirkan..sama ada ke syurga atau ke neraka..

Mungkin juga aku menjadi sebatang pokok.
Indah menghiasi halaman.
Malah boleh memberi buah untuk dimakan.
Juga menjadi teduhan musafir diperjalanan..
Begitu banyak berbakti kepada insan.
Tidak pula pernah terfikir untuk menyakitkan..

Atau mungkin saja baik untukku menjadi tanah.
Biarpun dipijak, dibajak, di henjak-henjak..
Memang itu tujuan ia dicipta.

Mengapa mahu menjadi tanah ?
Itu hanyalah umpama kata-kata penyesalan si kafir di akhirat.

”alngkah baiknya sekiranya aku dahulu adalah tanah.”
(An-Naba’ : 40)
Tak mungkin....
Tak mungkin semua itu berlaku..
Kerana aku adalah manusia..
Aku adalah hamba..

Aku ada tanggungjawab..
Aku ada matlamat diciptakan..

Ya. !!
Kekadang terasa berat menjadi manusia..

Itu adalah lumrah hidup, sunnatullah kepada setiap hambaNYA...

Berat itu dugaan...
Berat itu cabaran..
Berat itu ujian..
Untuk Allah menentukan...
Siapakah di kalangan hamba-hambaNYA yang beriman...

Jangan..dan jangan...
Jangan sesekali kau lafazkan..
Bahawa kau ingin menjadi seekor haiwan..
Bahawa kau ingin menjadi tumbuhan..
Kerana kau mahu lari dari ujian..
Kerana kau tak tertahan dengan dugaan..

Sedarlah wahai insan..
Apabila engkau lemah, engkau ada TUHAN..
Apabila engkau sesat, ALLAH akan tunjukkan jalan..
Apabila hidumu penuh dengan persoalan, ALLAH ada jawapan..

Kembalilah kepada hakikat kejadian.
Engkau diciptakan sebagai INSAN
Bukan sebagai HAIWAN
Bukan juga sebagai TUMBUHAN

Setiap makhluk sentiasa berzikir kepada Tuhan.

HAIWAN berzikir kepada Tuhan..
TUMBUHAN juga berzikir kepada Tuhan..

Wahai INSAN..
Berzikir dan ingatlah kepada Tuhanmu.
Dan bersyukurlah selalu...


Kerana HAIWAN..
Akal dan hatinya diletakkan sebanding dengan perut dan kemaluan..
Maka, hidupnya hanya untuk memikirkan tentang seks dan makan..

Tetapi....
Engkau dicipta sebagai INSAN
Engkau dicipta sebaik-baik kejadian.

Akalmu diletakkan di tempat yang tertinggi..
Gunakanlah ia untuk membezakan yang haq dan batil..

Hatimu diletakkan di tempat yang kukuh..
Gunakanla ia untuk membimbingmu ke jalan yang lurus..

Andai dalam pelayaran hidupmu,
ada badai datang melanda..
redahlah ia dengan bahtera keimanan.
Serta layar ketaqwaan..

Semoga setiap ombak yang memukul,
Bisa menambahkan lagi kekuatan,
Untuk kau terus berlayar..
Sehingga kau tiba ke destinasi pelayaran..
Untuk kau bertemu dengan Tuhan..
Bertemu dalam keadaan engkau meredhai serta diredhai...

ALLAHU’ALAM....





No comments: