Sunday, November 16, 2008

sepi sendiri...

hari ni...
sekali lagi aku kena jaga gerai milik kakak di JUSCO Bandar Perda.
Galeri Seni..tempat berniaga khas untuk bumiputera..

bosan, sunyi, dan keseorangan...

bosan bukannya kerana terpaksa menjaga gerai..
menjaga gerai sudah menjadi kebiasaan aku..
malah aku seronok berniaga..

sunyi bukan kerana tiada sesiapa..
pasar raya, mestilah penuh dengan manusia..
lebih-lebih lagi, hari ni hari ahad pula..

tapi aku rasa keseorangan...
kerana tiada sesiapa untuk aku berbual bersama.
untuk aku bercerita.. dan berkongsi rasa..

nak membaca..
takkan sepanjang masa nak membaca..
berzikir...
hmm, perkara ni yang sering kita terlupa..
manusia memang mudah alpa..

sunyi...sunyi...
gerai di sebelah kiri, kanan, depan dan belakang semuanya berpenghuni..
tapi masalahnya, semuanya bukan kaum lelaki..

Aduhh !!
aku lebih sanggup kalau makcik2 yang bersama-sama berniaga..
sekurang-kurangnya, tak la segan nak borak bersama..
untung-untung, dapat tips2 berguna..
lagi untung kalau makcik tu ada anak dara..

(hahaha..bergurau ja.... jgn marah, nanti kena jual..)

tapi masalahnya, semuanya muda-muda..
juga yang ada 'rupa.'
pakaian pulak, bukan biasa2..
silap hari bulan, boleh buat 'party' mata..

aku jadi kaku...
beku di atas bangku..
sesekali kalau ada 'tetamu',
boleh juga mengubat jemu..
tapi, 'tetamu' bukan berkunjung selalu..

nasib baik ada 'sahabat'..
laptop ni la yang jadi pengubat..
tambah pulak, ada hamba Allah mana entah,
yang pasang internet wireless,
password pulak dia tak letak..
Alhamdulillah....

tapi....
aku tak habis exam lagi..
selasa depan, ada lagi 1 paper..
khamis pun ada lagi 1 paper...
nak study kat sini, bukannya tak boleh..
cuma payah sikit...

satu lagi yang agak memeningkan kepala..
gerai kakak, banyak aksesori wanita,
brooch, gelang, subang, sampai la tudung kepala..
kalau beli terus, tak pa la..
nie, ada yang nak mintak cuba2..
ada plak yang suruh ajar cara nak lilit macam wardina..

Adusss !!!

"tudung tu saya tak pernah cuba"..

dah tu pulak, nak suruh lilit kat kepala dia..
kalau kepala isteri sendiri, boleh la..
ni...ntah siapa2..

cobaan...!!

ini bukan cubaan...
ini betul2..

cobaan...!!!

aku bilang ini betul-betul..
bukan cubaan...

AAA...cobaan..!!!

akibat bosan,
tak bersembang dengan siapa2,
kecuali kalau ada hajat..
"tolong tengok2kan gerai, nak pergi solat.."

maka..
terhasillah nukilan rasa ini..

"AKU HANYA INGIN BERKONGSI.....
BUKAN PUJIAN YANG KU CARI.....
CUKUPLAH SEKADAR DIRIKU DIHARGAI...."

Jusco Bandar Perda
1.47 p.m

-aku sepi-

No comments: