Tuesday, October 21, 2008

jika bukan kita..siapa ??

mengapa para penggerak dakwah susah hendak diterima oleh orang biasa ?
mengapa muslimat tudung labuh masih lagi dijauhi oleh mereka2 yang tak bertudung ataupun bertudung kecil ?
mengapa laki2 yang berkopiah dan 'budak masjid' payah hendak bersama2 dengan golongan2 biasa2 ?????

perjumpaan dengan para naqib tadi sedikit sebanyak menjelaskan, para pendakwah kekadang memilih bulu, memilih mad'u, memilih untuk bersama-sama dengan yang sekufu..

'usrah' hanyalah daripada 'budak baik' kepada 'budak baik'.
Ya !!! 'budak baik' perlulah terus diasuh supaya terus baik dan menjadi lebih baik.. malah boleh menjadi para penggerak yang baik..
tapi, bagaimana dengan golongan2 yang 'kurang baik', kelompok2 yang memuja nafsu, bergelumang dengan maksiat, sering melakukan fasad.??
harus terus dibiar? dengan alasan mereka sudah tidak dapat diubah..
boleh dibiar dengan alasan mereka tidak mahu berubah...

renung kembali diri. siapalah aku seandainya Allah tak takdirkan untuk aku bersama2 dengan mereka2 yang sayangkan islam, cintakan Allah, kasihkan rasul..

seorang murid baru tamat pengajian dengan seorang alim. sebelum berpisah, guru tersebut bertanya kepada muridnya tersebut."siapakah yang lebih hina? apabila kamu bertemu dengan jawapannya, datanglah kembali berjumpa denganku. dengan itu, baru kamu benar2 telah tamat pengajian denganku." maka murid tadi berjalanlah untuk mencari jawapan tersebut.

beliau bertemu dengan seorang pencuri. maka beliau berkata, "pencuri inilah yang hina. mengambil harta benda orang lain.. seketika kemudian, beliau terfikir. pencuri ini jahat pada masa sekarang. mungkin dia akan menjadi lebih baik daripada aku pada masa akan datang. sedangkan aku baik sekarang. mungkin aku akan menjadi lebih jahat daripadanya kelak. "aku lebih hina daripada pencuri tersebut".

kemudian beliau bertemu pula dengan seorang yang tua. orang inilah yang lebih hina. tentu sekali beliau lebih banyak melakukan dosa daripadaku kerana umurnya yang telah panjang. seketika kemudian beliau terfikir. semestinya amalan kebaikannya lebih banyak daripadaku. "akulah yang lebih hina."

beliau kemudiannya bertemu pula dengan budak kecil. "tentunya budak ini lebih hina". tiada apa2 kebaikan yang telah dia lakukan. seketika kemudian beliau terfikir. budak kecil ini tiada apa2 dosa untuk dihisab oleh Allah. maka akulah yang lebih hina daripada budak kecil ini."

beliau meneruskan perjalanan dan kemudian bertemu dengan seekor anjing kurap lagi berpenyakit. "Hmm, anjing inilah yang lebih hina. bukan sahaja binatang yang kotor, badannya penuh dengan kurap. tiada siapa yang sanggup mendekatinya. lalu beliau berfikir.. anjing ini bukanlah makhluk yang akan dihisab oleh Allah. pada hari kiamat nanti. makhluk selain manusia dan jin akan menjadi debu2 yng beterbangan. maka mulianya anjing ini daripadaku kerana terlepas daripada penghisaban Allah..
"sesungguhnya akulah yang paling hina."

maka, beliau berjumpa kembali dengan gurunya. "tuan, saya sudah berjumpa dengan jawapan untuk soalan tuan. Orang yang paling hina ialah diri saya sendiri. lebih hina daripada pencuri, lebih hina daripada orang tua, kanak2, malah lebih hina daripada anjing kurap."

"jawapan anda tepat sekali." gurunya membalas. "walau ke mana2 sekalipun kita pergi, ingatlah dalam diri, bahawa kita ini hanyalah makhluk yang hina. tidak layak untuk menyombong diri, tiada layak untuk mendabik dada, tiada layak untuk mengaku pandai dan sebagainya. yang layak untuk membesarkan diri ialah ALLAH... "anda lulus wahai anakku." pergilah kamu bertebaran di muka bumi ini dan sebarkan kebaikan kepada orang lain...

jadi..... siapalah kita untuk tidak mahu bersama-sama dengan orang yang kita anggap hina. ?? ilmu yang dipinjamkan oleh Allah, bukan untuk mereka yang sudah berilmu sahaja, tetapi untuk semua. memang kita tidak mampu untuk bersama2 dengan semua, tetapi, janganlah kita hanya memilih untuk bersama2 dengan kelompok kita sahaja...

pengalaman aku bersama2 dengan kawan2 yang pelbagai latar belakang...kaki penipu?? kaki karaoke ?? kaki judi?? kaki minum arak? kaki perempuan ? kaki perosak perempuan ??.. realitinya, mereka inilah yang berada bersama2 dengan kita. sama ada kita pergi mendekati mereka, ataupun membiarkan mereka terus hanyut dalam dunia yang penuh kegelapan. terkapai-kapai mencari tangan2 yang mahu menyambut mereka, menyelamatkan mereka daripada terus lemas, lalu tenggelam dalam kesesatan.

Siapa kata mereka tak kenal islam?? siapa kata mereka tak kenal tuhan?? siapa kata mereka tak tahu dosa, pahala.. masalahnya, tiada siapa yang mahu menegur apabila mereka melakukan maksiat.

mereka mahu orang menasihati mereka, walaupun kekadang nasihat itu hanya diangguk2 sahaja. malah kekadang nasihat itu dijadikan bahan ketawa. tapi, itulah sebenarnya yang mereka mahukan daripada kita.. mereka sangat2 mahukan seseorang menegur perbuatan mereka. tapi.. tegurlah dengan cara yang 'kena' dengan keadaan mereka. jangan dimarah tak tentu hala. jangan menjadi qadi yang hanya tahu menghukum.. jangan!! jangan!! kelak mereka akan lari..

seorang qadi.. hukum membuka aurat, HARAM !! berdosa.. kena bakar api neraka..

tapi seorang dai'e,lain caranya.. mungkin dengan cara "ish, banyaknya bulu kaki. perempuan tengok, sure geli. tutup saja la. tayang pun xdak guna.. mungkin..

kita punya kebijaksanaan... malah kita lebih kenal dengan kawan2. cara mana yang elok, gunalah. tetapi jangan asyik menghukum, cuma jangan terus tinggalkan hukum. yang haram tetap haram.. cuba jelaskan perlahan2. anda semua pasti lebih arif. aku cuma memberi pandangan....

"Syam, macam mana aku nak berubah ha?" pernah aku ditanya oleh golongan yang @#$%.. satu perkara anda perlu bersedia. pastikan anda mampu memberi nasihat apabila diminta. jika dia seorang yang tegar, jgn terus dipaksa supaya berubah. tapi cadangkan supaya dimulakan dengan sesuatu yang kecil dan mudah dulu...

pernah juga ditanya.. "hang ada tak kawan2 tudung labuh nak rekomen kat aku? nanti boleh dia nasihat aku jadi baik.." apa jawapan yang perlu aku bagi, sedangkan aku tahu, dah ramai perempuan diperdaya olehnya... hmm, pening2.. tapi begitulah karenah yang perlu dilayan.

kekadang juga, apabila aku berada bersama2 mereka diluar, pukul 3 pagi, 4 pagi.. aku terfikir sendiri. benarkah aku ? aku yang berada dengan mereka? diajak keluar pukul 3 pagi.. hanya untuk pergi makan. nak tolak, ada yang beri alasan andai aku tak ikut, dia takkan pergi.. dalam keadaan mengantuk, lagi meletihkan, aku gagahkan juga hati dan diri...biarlah letih...

kerana perkara2 sedemikian, kita dijadikan tempat rujukan. apa2 masalah ditanya. dihadapan kita, malu membuat perkara2 yang 'kurang elok'. sekurang2nya kehadiran kita dirasai..

begitulah keadaan masyarakat kita..
siapa lagi yang nak bersama2 mereka, untuk mengubah kalau bukan kita. mungkin kita tak dapat menjadikan mereka seperti yang kita harapkan, tapi sekurang2nya, itulah alasan kita di hadapan Allah nanti..

PENGALAMAN AKU CERITAKAN, BUKAN UTK BESARKAN DIRI..CUMA MAHU BERKONGSI SEDIKIT TENTANG KEADAAN SEGELINTIR MASYARAKAT DI LUAR SANA.. SEMOGA BOLEH DIJADIKAN PENGAJARAN..SAMA2 KITA UBAH DIRI KITA, KELUARGA, SAHABAT2 DAN MASYARAKAT..

*** tapi satu ja 'slack'.. aku tak pandai sangat nak conduct usrah dengan budak baik2.. sebab tu usrah pun kena gabung dengan kawan..hahahah.. !!!!