Sunday, October 26, 2008

SmArT-sTaRt..????


PAGI jumaat tu, aku dapat satu panggilan telefon. Suara perempuan. Eheemmm!! Nombornya tak ku kenali. ”hello.. Boleh datang pejabat Alumni? Saya ada hal nak beritahu...” Hmmm, begitulah bagaimana aku mula2 dilamar..(??????) Dilamar utk jadi sekretariat kursus Pra-Perkahwinan SmartStart anjuran Alumni USM dan LPPKN.

Iklan tentang kursus tu dah lama terpampang kat sekitar USM. Macam best ja dengar. Tapi tak mungkin aku akan sertai pasal..............
Hmm, pasal takdak pasal la.. tapi bila dah jadi sekretariat, secara tak langsung, aku menyertai jugak. Hehehe, peluang jangan di tolak. Nak jugak aku tau apa yang nak disampaikan dalam kursus tu….

Tugas sekretariat tak banyak. Sebelum hari kejadian, buat serba sikit persiapan. Filing, susun meja dll. Hari kejadian plak, tunggu kat kaunter pendaftaran dan tolong mana yang patut. Selebihnya, aku kat dalam. Mendengar sambil buat rakaman..

Aku sangkakan para peserta terdiri daripada pasangan staf USM yang bakal mendirikan rumah tangga. Rupa2nya, semua para pelajar. Dari tahun 1 sampai tahun akhir. Yang datang ’bercouple’, ada 3 pasang. Yang lain2, di’couple’kan pada hari tersebut.. Seorang rakan junior yang turut aku ajak terpaksa menjadi ’pasangan angkat’ seorang gadis sebab tak cukup kaum Adam dalam kursus tu. Kesian dia. Hahaha. Aku plak terlepas sebab pandai bg alasan. Nasib baik....!!!!! 

Hari pertama agak membosankan. Pengisian hanya berkisar tentang pengenalan diri serta pengurusan kewangan keluarga.. Tiada langsung menyentuh tentang soal perhubungan dalam islam. Kurang menarik perhatian aku. Cuma agak berguna untuk dijadikan panduan masa depan. Para fasilitator pulak aku lihat seperti menggalakkan ’couple’. Hmm, mula2 agak rimas. But, aku perlu jalankan tugas yang dah diamanahkan.(sambil2 dengar ceramah.). selesai hari pertama, aku ambil kesempatan untuk berucap kat depan. Maklum la, sekretariat.. tak disuruh pun, tapi saja ja.

Aku sentuh tentang keberkatan dalam perhubungan. Jika kita mengharapkan perhubungan yang baik, mestilah dimulakan dengan langkah yang baik dsb. Aku juga sentuh sikit tentang ilmu2 yang perlu dipelajari dan diamalkan sebelum memulakan perhubungan seperti ilmu ttg syariatullah dan sunnatullah. (amik dari blog saifulislam). Bagaimana batas2 sebelum dan sesudah bertunang dan berkahwin. Aku cuba perhati gelagat para peserta. Ada yang memberi respon, dan ada yang sekadar mengangguk. Tak kisah la, janji aku dah sampaikan…. (harap aku dapat amalkan apa yg aku sampaikan..)

Hari kedua, topik dan para penceramah lebih menarik. Bermula dengan cara mengawal emosi dalam perhubungan, kemudian ceramah tentang kesihatan dan diikuti oleh slot bertajuk ‘luahan perasaan’ oleh sorang ustaz…. Apa nama ntah? Tak kisah la… slot terakhir juga oleh ustaz tu, tentang undang2 syariah yang berkaitan dengan perkahwinan….slot untuk hari kedua agak 'mendalam'. tapi, smua peserta pun dah besaq2, boleh la terima semua tu.. Insyaallah..

Begitulah sedikit sebanyak (tak banyak pun) yang aku dapat dalam kursus nie. Keseluruhan kursus… menarik dan berguna. Cuma satu ja masalah, kursus kali nie tak kena dengan kumpulan sasaran. Sepatutnya, lebih kepada pasangan yang dah nak mendirikan rumah tangga. Tapi, ilmu2 tu boleh diguna sebagai panduan serta jawapan jika ditanya oleh sesiapa. Tak rugi pun…..

Hmmm, lepas nie bole la PMI buat program seumpama nie. Aku dah borak dengan Kak Mas Alumni tu, kalau2 bole join-venture. OK ja.. nak join venture dengan PSI (persatuan Staf islam) pun bole, pasal wakil PSI ada skali. Aku serahkan kat para pimpinan untuk buat keputusan……

P/s :- lain kali kalau ada lagi, JOIN la.. Cuma better kalau dah ada pasangan masing2. yang dah berumah tangga pun bole join. Bukan apa, nanti kalau tak datang dengan pasangan, tak pasal2 dapat pasangan ‘baru’. Kalau nak macam tu, tak kisah la. Tapi kena pandai2 la jaga. Keberkatan tu penting. Jangan nak seronok ja.... (ingat tu Syam !!!!).

Wassalam....


No comments: