Friday, October 24, 2008

Tikus vs Kucing vs Anjng..




Kita biasa melihat kucing mengejar tikus…
Tapi.. adakah tikus itu musuh kepada kucing..??
Jika benar musuh, mengapa boleh berlaku permusuhan tersebut..??



Kita biasa mendengar peribahasa ”bagai anjing dengan kucing”
yang menggambarkan permusuhan dan perbalahan...
Tapi adakah benar anjing dan kucing itu dua makhluk yang sering berbalah.??
Jika benar, mengapa mereka berbalah..??

Hisyamudin Rais... kenal siapa Hisyamudin Rais?
Hmm, walaupun bukan figure yang ‘baik’ untuk dijadikan contoh, tapi ada sesuatu yang nak diambil daripada beliau.
Di rumah, beliau ada memelihara tikus, kucing dan anjing. Katanya untuk membuat kajian. Tajuk kajian..”eksperimen sosial”..

Hmm, hasil eksperimen mendapati, ketiga2 makhluk nie dapat hidup dengan aman dan sentosa. Tak bergaduh, tak berbalah, tak saling mencederakan, dan tak pulak saling berbunuhan….

Tapi, apa yang diketahui, tikus dan kucing saling bermusuhan..macam tom and jerry.
Anjing dan kucing pulak saling berbalah..macam oggy dengan anjing bulldog tu..

Kucing mengejar dan memakan tikus bukanlah disebabkan oleh permusuhan yang diada-adakan, tetapi atas sebab Sunnatullah. Sunnatullah menetapkan tikus sebagai makanan kucing. Jadi ’persengketaan’ antara tikus dan kucing bukanlah kerana dendam dan iri hati, melainkan menurut hukum alam.




Begitu juga ’permusuhan antara kucing dan anjing. Bukanlah disebabkan anjing dipilih oleh warga rimba sebagai binatang yang paling disayangi, lalu kucing iri hati. Ataupun kerana kucing doakan supaya aib anjing terbuka, lalu mereka bersengketa. (rujuk hikayat kucing dan anjing orang Indonesia), tapi hukum alam. Anjing tidak pernah cari pasal dengan kucing. Kucing pulak tak pernah sengaja nak sakiti hati anjing. Pergaduhan kucing dan anjing hanyalah di reka2 oleh manusia.

Sebenarnya makhluk yang selalu bersengketa bukanlah tikus, kucing dan anjing…tetapi juara persengketaan ialah manusia. YA !!! manusia… tapi sengaja manusia mereka2, bahawa kucing dan anjing sering berbalahan, padahal mereka lupa diri sendiri yang sering bermusuhan…

Manusia diberi akal untuk memikir. Juga dikurniakan hati untuk menilai… malah dibekalkan al-quran dan rasul sebagai panduan dan ikutan.. tapi manusia inilah juga yang sering saja bersengketa. Sering saja bermusuhan. Sering saja berbalahan…

Iri hati, sakit hati, busuk hati, terasa hati, makan hati, dendam…. Semua ini tertanam dalam diri manusia..diri kita.. bukan diri tikus. Bukan anjing dan bukan kucing..
Umat islam...sunni.. syi’ie.. wahabi.. salafi..semua boleh bersolat sekali. Masjid kalian adalah masjid kami. Malah ketika solat, bahu bertemu bahu. Jari kaki bertemu jari kaki. Malah salam diberi kanan dan kiri. Doakan pula kesejahteraan sesama muslim.. selesai solat, saling bersalaman... cukup cantik dan harmoni keadaan dalam masjid. Tapi, bila kaki melangkah keluar.. manusia dibeza mengikut warna, dibeza mengikut kefahaman dan dibeza-beza sehingga timbul persengketaan, timbul perbalahan dan pergaduhan. Itulah umat islam. ’umat terbaik’ yang dilahirkan dari kalangan manusia.


Tapi.. umat kristian. Katholik, protestan, ortodok.. masing2 dengan gereja masing2. haram katholik beribadah di gereja protestan. Haram protestan berkahwin dengan katholik.. tetapi.. apabila tiba soal menghancurkan umat islam, mereka bersatu. Mereka berpadu. Mereka lupakan perbezaan, lupakan ketidaksefahaman. Bersatu dengan satu tujuan.. umat islam perlu dihapuskan. Umat islam perlu dimurtadkan. Umat islam perlu dirosakkan.. maka, kesatuan mereka mendapat ’restu’ daripada Allah. Hasilnya... umat islam memang rosak, umat islam memang dimurtadkan.

1-0. kemenangan berpihak kepada umat kuffar. Hanya kerana mereka bersatu.....

BAGAIMANA DENGAN KITA.??
MASIH MAHU BERSENGKETA??
MASIH MAHU MEMBEZA-BEZA??

Tepuk dada, tanya iman..
Tepuk kepala, tanya akal..

"bilakah lagi, kita semua satu hati.. " "Bilakah lagi, keamanan kan di kecapi…" "Bilakah lagi, islam kan dijulang tinggi.." "Bangunlah wahai ummah, kita satu hati..."



No comments: